”De lyssnar ju på vad jag säger, och även jag på dem” – Föräldrars upplevelser av föräldrastödet i samband med inskolning i förskolan
Sammanfattning
Sammanfattning
Inskolningen i förskolan kan vara en stormig tid för både barn, föräldrar och förskolelärare. I den här
undersökningen går jag, ur ett föräldraperspektiv, närmare in på det stöd föräldern kan behöva från
förskoleläraren under den här perioden. Mitt syfte är att ta reda på om föräldrar känner detta stöd, och hur det i
sådana fall gestaltar sig. Detta undersöks med hjälp av tio respondentintervjuer av föräldrar samt olika teorier
kring makt, kommunikation och relationer. Det visar sig att föräldrar som skolar in sina barn i förskolan kan ha
olika behov av stöd och stöttning från förskolelärarna, och att förskolelärarens uppgift blir att visa på det spektra
av föräldrastöd som kan erbjudas, för att sedan låta föräldern få välja. Det visar sig även vara viktigt för
upplevelsen av föräldrastödet att föräldern tillåts ha inflytande över situationen. Undersökningen har även visat,
att föräldrarna känner att förskolelärarna tillskriver dem en god föräldrakompetens och att detta är viktigt för
föräldrarna att förskolelärarna ser på föräldrarna som de som känner sina barn bäst . Denna undersökning har
relevans för läraryrket, då den kan ge förskolelärare en aning om hur bemötandet av föräldern bör ske under
inskolningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Andrén, Linda
Svensson, Elin
Nyckelord
Föräldrastöd
inskolning
förskola
empowerment
p
Språk
sv