• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”De lyssnar ju på vad jag säger, och även jag på dem” – Föräldrars upplevelser av föräldrastödet i samband med inskolning i förskolan

Sammanfattning
Sammanfattning Inskolningen i förskolan kan vara en stormig tid för både barn, föräldrar och förskolelärare. I den här undersökningen går jag, ur ett föräldraperspektiv, närmare in på det stöd föräldern kan behöva från förskoleläraren under den här perioden. Mitt syfte är att ta reda på om föräldrar känner detta stöd, och hur det i sådana fall gestaltar sig. Detta undersöks med hjälp av tio respondentintervjuer av föräldrar samt olika teorier kring makt, kommunikation och relationer. Det visar sig att föräldrar som skolar in sina barn i förskolan kan ha olika behov av stöd och stöttning från förskolelärarna, och att förskolelärarens uppgift blir att visa på det spektra av föräldrastöd som kan erbjudas, för att sedan låta föräldern få välja. Det visar sig även vara viktigt för upplevelsen av föräldrastödet att föräldern tillåts ha inflytande över situationen. Undersökningen har även visat, att föräldrarna känner att förskolelärarna tillskriver dem en god föräldrakompetens och att detta är viktigt för föräldrarna att förskolelärarna ser på föräldrarna som de som känner sina barn bäst . Denna undersökning har relevans för läraryrket, då den kan ge förskolelärare en aning om hur bemötandet av föräldern bör ske under inskolningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35904
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35904_1.pdf (569.2Kb)
Datum
2014
Författare
Andrén, Linda
Svensson, Elin
Nyckelord
Föräldrastöd
inskolning
förskola
empowerment
p
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV