En ateljéristas synliggörande av matematik

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att studera hur matematikutveckling synliggörs i arbetet med bild genom en ateljéristas arbete. Vi vill i studien också belysa hur den tredje pedagogen, det vill säga miljön, kan lyfta fram det matematiska lärandet. Ett annat fokus är att se om ateljéristans arbete är något som en pedagog kan göra utan att vara verksam som ateljérista. Vår huvudsakliga fråga för att komma fram till syftet är hur matematiken synliggörs i förskolan genom en ateljéristas arbete och om ateljéristans arbete är något en förskolepedagog kan genomföra. Studien är en kvalitativ undersökning och valda metoder är intervju och observation. Anledningen till att två metoder är kombinerade är att få större validitet i undersökningen. Vald respondent för studien är en ateljérista som är utbildad konstnär, men saknar pedagogisk utbildning på universitetsnivå. Det resultat som redogörs är information utifrån en intervju och tre observationer med återkopplande intervju efter varje. Det som framkom under intervjun var att ateljéristans specialkompetens är lera och att hon arbetar med fördjupad bildverksamhet i små barngrupper. Barnen får undersöka det som de inte har möjlighet att undersöka inne på avdelningarna. Det som observerades var en aktivitet med lera och två med mönsterskapande. I aktiviteterna framkom matematik som synliggjordes samt matematik som hade kunnat synliggöras. Vår slutsats av denna studie är att ateljéristan förvisso besitter en specialkompetens, men utan den pedagogiska utbildningen så försvinner delar av medvetenheten och synliggörandet av barns utveckling i hennes arbete. En pedagog med liknande specialkompetens skulle ha bättre förutsättningar att medvetet kunna se och synliggöra barnens utveckling och lärande i samma arbetsuppgifter i bild.

Description

Keywords

Reggio Emilia, ateljérista, bildverksamhet, matema

Citation