• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sexdrift, samlag och kärleksideologi. En queerteoretisk textanalys av sex- och samlevnadsavsnitten i biologiböcker

Abstract
I denna uppsats undersöks och analyseras sex- och samlevnadskapitlen i fem stycken läroböcker i biologi riktade mot grundskolans senare utifrån ett queerteoretiskt perspektiv. För att besvara vårt syfte och våra tre forskningsfrågor valde vi att göra en hermeneutisk textanalys med utgångspunkt i ett queerteoretiskt perspektiv. Vårt analysverktyg består av begreppen heteronormativitet, genus och sexualitet. Utifrån dessa begrepp fokuserar vi på vad läroböckerna framställer som det mest önskvärda sättet för ungdomar att leva sitt liv på. Våra slutsatser är att det råder en stark heteronormativitet i läroböckerna som framkommer i avsnitten som behandlar hetero- och homosexualitet, där den heterosexuella relationen framställs som den mest önskvärda och därmed den goda sexualiteten. Den goda sexualiteten förbinds och legitimeras på olika sätt i böckerna, exempelvis med den så kallade kärleksideologin, vilket innebär att ungdomars sexualitet kan legitimeras med förälskelse och kärlek. Den kan även legitimeras genom människans biologiska sexualdrift som i läroböckerna behandlas som en förutsättning för artens överlevnad. Den dåliga sexualiteten blir därmed den sexualitet som inte faller inom ramen för den heterosexuella, monogama, parrelationen. I läroböckerna kopplas även oskyddat sex och tonårsgraviditer samman med oansvarigt beteende och därmed en olämplig sexualitet. Det blir även påtagligt att läroböckerna beskriver killen som den aktiva och tjejen som den passiva parten i exempelvis reproduktionsprocessen och i det första samlaget. I böckerna kan vi även se att en fast könsidentitet ses som det mest önskvärda. En slutsats som är viktig för lärare att bli medvetna om är att läroböckerna inte är värderingsfria och kan innehålla faktafel. Detta kan leda till att vissa elevergrupper kan känna sig kränkta och osynliggjorda.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35907
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35907_1.pdf (668.7Kb)
Date
2014
Author
Burge, Kajsa
Söderhagen, Johanna
Andersson, Susanne
Keywords
Läroböcker
textanalys
queerteori
normer
hetero
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV