• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rörlig media i fysikundervisningen

Abstract
Den digitala världen är idag ett naturligt inslag i de flesta unga människors liv, men hur väl är denna verklighet integrerad i skolan? Genom den digitala tekniken ges många möjligheter för läraren att förklara och illustrera olika lärandeobjekt och där kan rörlig media vara en möjlighet. Vi undersöker i vilken utsträckning fysiklärare använder sig av rörlig media i undervisningen. Vi vill också ta reda på hur utbredd användningen av YouTube är och utifrån detta dra en slutsats kring om en YouTube-kanal skulle kunna vara till hjälp för läraren. Vi har gjort en enkätundersökning där 71 fysiklärare från högstadiet och gymnasiet svarat. Resultatet pekar på att två av tre fysiklärare använder rörlig media minst en gång i veckan. Lärare som är en del av messengerkulturen tenderar använda rörlig media mer i sin undervisning. En person tillhörande denna kultur ser Internet som en plats för delande, skapande och kommunikation. Dock tillhör den övervägande majoriteten av fysiklärarna den andra kulturen, mejlkulturen, inom vilken användaren har en mer passiv hållning där Internet ses som en plats att hämta information. Flera lärare i mejlkulturen uttrycker tidsbristen som det största problemet för att mer integrera rörlig media i undervisningen och efterfrågar avsatt tid tillsammans med sina ämneskollegor på skolan för erfarenhetsutbyte inom IKT. Lärare med IKT-utbildning är mer frekventa användare av rörlig media men vi kan inte säga om detta beror på IKT-utbildningen och i så fall vilken form av IKT-utbildning som är mest effektiv. Lärare på högstadiet tenderar att hämta fler videoklipp från SLI än YouTube. Även om högstadieläraren inte lika frekvent använder YouTube som gymnasieläraren kan vi i undersökningen se att YouTube är den mest använda plattformen. Utifrån detta drar vi slutsatsen att en YouTube-kanal som samlar videoklipp vilka är kopplade till fysik skulle vara till användning för verksamma fysiklärare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35910
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35910_1.pdf (1.134Mb)
Date
2014
Author
Fredriksson, Anna
Larsson, Ellen
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV