Att förstå det vi ser – En studie om estetiska lärprocesser
Sammanfattning
Sammanfattning
Studien är en empirisk undersökning med teoretisk bakgrund vars syfte tar avstamp i fyra frågeställningar kring
estetiska lärprocesser. I arbetet granskas bland annat varför det är viktigt att tillämpa estetiska lärprocesser, vilka
förutsättningar som krävs för att kunna göra det, anledningarna till varför det inte är en vanligare arbetsmetod och hur
en serie lektioner med estetisk undervisning tas emot hos en gymnasieklass på det naturvetenskapliga programmet, som
sedan tidigare inte har någon större erfarenhet av estetiska lärprocesser.
Den empiriska undersökningen består av en kvalitativ fallstudie och tre kvalitativa samtalsintervjuer med lärare som
undervisar inom de naturvetenskapliga ämna.
Resultatet från samtalsintervjuerna visar på flera försvårande anledningar till att använda estetiska lärprocesser,
däribland - tid, nya läroplanen, stress, svårigheter att bedöma, ovana, avsaknad av styrning uppifrån men framförallt
brist på medvetenhet av begreppet, vad det innebär och hur lärande med hjälp av estetisk undervisning kan gå till.
Fallstudien visar att ovanan med arbetssättet är stor hos många elever, de varierande momenten upplevdes hos de flesta
elever som något positivt trots att det hos vissa är stressande.
Tidigare forskning visar att alla människor lär sig på olika sätt och genom att tillämpa estetiska lärprocesser bidrar det
till en demokratisk skola där alla elever har rätt till sitt eget lärande. Det är viktigt att genomföra en kvalitativ estetisk
undervisning för att inte hämma eleverna utveckling av kreativitet och fantasi, detta görs bland annat genom samarbeten
mellan skolan, samhälle och konstinstitutioner, tillgänglighet för alla elever, undervisning både genom och i konst,
frekventa uppvisningar och framträdande, utbildning för lärare och våga ta risker. Kvalitativ estetik undervisning
utvecklar ett flertal förmågor och kompetenser hos eleverna så som självförtroende, förmåga att tänka kritiskt och
abstrakt, kreativt och samarbetsförmåga.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Wallin, Ann-Ida
Naturvetenskap för lärare, Biologi
Nyckelord
Estetiska lärprocesser
entreprenöriellt lärande
Språk
sv