• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärare och lärarstudenters uppfattningar om sina IKT-kunskaper

Abstract
Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka om lärare anser sig ha tillräcklig kunskap inom IKT för att integrera det i den dagliga undervisningen. Utöver detta är syftet även att se om blivande lärare känner att de får den kunskap och kompetens för att, i deras framtida undervisning, kunna använda IKT på ett sätt så att det blir en naturlig del i klassrummet för eleverna. För att undersöka detta har vi valt att intervjua åtta lärare och åtta lärarstudenter. Alla lärarstudenter är från Göteborgs Universitet och de intervjuade lärarna är från tre olika skolor i tre olika kommuner runtom i landet. De intervjuade lärarna är både män och kvinnor, i olika åldrar och lärarna har arbetat olika länge, för att få en så generell bild som möjligt. Lärarstudenterna är från både LP01 och LP11 och är även de av olika kön, ålder och studerat olika länge. Utifrån resultaten har det framkommit att både lärare och lärarstudenter efterfrågar mer relevant utbildning inom IKT för att på ett givande sätt kunna integrera detta i den dagliga undervisningen. Alla är samstämmiga om att IKT inte ska vara en separat del i undervisningen utan något som ska genomsyra allt arbete i klassrummet lika naturligt som andra arbetsmetoder. IKT-tillgängligheten på de olika skolorna varierar men alla önskar mer digitala redskap kring IKT. IKT är något som idag existerar i hela samhället och är en stor del av elevernas värld. Att inkludera detta i skolan så att eleverna lär sig använda detta på ett effektivt sätt är att förbereda dem för samhället efter skolan. Att som lärare då vara bekväm i användandet av IKT är av stor vikt för att hjälpa eleverna med denna förberedelse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35916
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35916_1.pdf (488.9Kb)
Date
2014
Author
Ring, Hannah
Lorén, Nicole
Keywords
IKT
IT
dator
iPad
surfplatta
undervisning
in
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV