• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka möjligheter och vilken problematik skapar IKT för svenskämnet? Ett pedagogperspektiv

Abstract
Sammanfattning Dagens samhälle blir allt mer digitaliserat och det svenska språket har fått nya uttrycksmedel i samband med detta. Att svara på ett sms, googla eller göra en statusuppdatering på diverse sociala medier är något som människor i de flesta åldrar på ett eller annat sätt kommer i kontakt med. Att studera vad pedagoger ser för möjligheter med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i svenskundervisningen för tidiga åldrar men även gå in på problematiken kring detta är något som känns relevant i dagens lärarklimat. De frågeställningar som har ställts är:  Vilka fördelar kan pedagogerna se med IKT-användningen i svenskundervisningen?  Vad finns det för problematik med IKT-användning i svenskundervisningen enligt pedagogerna?  Hur upplever pedagogerna att IKT har förändrat deras arbetssätt?  Hur tror pedagogerna att IKT kommer forma framtidens svenskundervisning? Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av samtalsintervjuer. Urvalsgruppen består av pedagoger som arbetar aktivt med IKT i sin undervisning vars intervjuer vi spelade in med en ljudupptagningsapplikation. Pedagogerna som deltog i undersökningen hade en gemensam uppfattning om att IKT gynnar undervisningen inom svenskämnet. Digitala verktyg underlättade pedagogerna och elevernas arbete, samt öppnade upp en variation av arbetssätt, vilket kan förbättra det individuella lärandet. Något som betonades var vikten av att ha ett syfte med sin undervisning, men även att fokus mer måste falla på de källkritiska aspekterna av lärandet än innan. IKT är idag en stor del av dagens kultur, att vara medveten om vilka fördelar som kan finnas, men även den problematik som kan uppstå är grundläggande för dagens läraryrke. Denna undersökning har påvisat att skolan har genomgått en förändring när det kommer förhållningssättet kring IKT, att inte följa med i utvecklingen kan göra mer skada än nytta. De traditionella undervisningsmomenten ska integreras med de digitala verktygen för att kunna ge eleverna möjlighet till lärande som de har rätt till.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35917
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35917_1.pdf (815.0Kb)
Date
2014
Author
Olsson, Karin
Blom, Therese
Magnusson, Malin
Keywords
IKT
digitala verktyg
läs- och skrivinlärning
sp
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV