Vilka möjligheter och vilken problematik skapar IKT för svenskämnet? Ett pedagogperspektiv
Abstract
Sammanfattning
Dagens samhälle blir allt mer digitaliserat och det svenska språket har fått nya uttrycksmedel i
samband med detta. Att svara på ett sms, googla eller göra en statusuppdatering på diverse
sociala medier är något som människor i de flesta åldrar på ett eller annat sätt kommer i
kontakt med. Att studera vad pedagoger ser för möjligheter med informations- och
kommunikationsteknik (IKT) i svenskundervisningen för tidiga åldrar men även gå in på
problematiken kring detta är något som känns relevant i dagens lärarklimat. De
frågeställningar som har ställts är:
Vilka fördelar kan pedagogerna se med IKT-användningen i svenskundervisningen?
Vad finns det för problematik med IKT-användning i svenskundervisningen enligt
pedagogerna?
Hur upplever pedagogerna att IKT har förändrat deras arbetssätt?
Hur tror pedagogerna att IKT kommer forma framtidens svenskundervisning?
Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av samtalsintervjuer. Urvalsgruppen
består av pedagoger som arbetar aktivt med IKT i sin undervisning vars intervjuer vi spelade
in med en ljudupptagningsapplikation. Pedagogerna som deltog i undersökningen hade en
gemensam uppfattning om att IKT gynnar undervisningen inom svenskämnet. Digitala
verktyg underlättade pedagogerna och elevernas arbete, samt öppnade upp en variation av
arbetssätt, vilket kan förbättra det individuella lärandet. Något som betonades var vikten av att
ha ett syfte med sin undervisning, men även att fokus mer måste falla på de källkritiska
aspekterna av lärandet än innan.
IKT är idag en stor del av dagens kultur, att vara medveten om vilka fördelar som kan finnas,
men även den problematik som kan uppstå är grundläggande för dagens läraryrke. Denna
undersökning har påvisat att skolan har genomgått en förändring när det kommer
förhållningssättet kring IKT, att inte följa med i utvecklingen kan göra mer skada än nytta. De
traditionella undervisningsmomenten ska integreras med de digitala verktygen för att kunna
ge eleverna möjlighet till lärande som de har rätt till.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Olsson, Karin
Blom, Therese
Magnusson, Malin
Keywords
IKT
digitala verktyg
läs- och skrivinlärning
sp
Language
sv