• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

E de Viktigt at kuNa sta Va ret? Lärares attityder till undervisning i skrivregler i relation till resultat på nationella ämnesprov i svenska i årskurs tre

Abstract
Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att studera lärares attityder till skrivregler, undervisningen om skrivregler och målen i kursplanen som rör skrivregler. Jag har också analyserat resultatet på ämnesprovet i syfte att utforska samband mellan lärares attityder till sin utbildning, undervisningens innehåll och elevers resultat. Specifikt vill jag ta reda på vad fem lärare har för uppfattning om sin undervisning i skrivregler och elevernas resultat i stavning och interpunktionsmomentet på nationella ämnesprovet i åk3. Hur ser lärare på sin egen utbildning i skrivregler? Vad berättar lärare om undervisningen i svenska i allmänhet och utifrån aspekterna formella och funktionella moment i undervisningen? Vad berättar lärare vars elever gjort proven angående elevernas resultat i relation till sin undervisning i skrivregler? Metod Jag har använt kvalitativa samtalsintervjuer för att samla in mina data. Fem svensklärare med olika yrkeserfarenhet i åk3 på fyra olika skolor har intervjuats. De undersökta klasserna och skolorna skiljer sig till viss del åt utifrån socio-ekonomiska aspekter på elevunderlaget. Samtalen har transkriberats och tolkats. Resultat Det går att påvisa ett samband mellan lärares attityder och elevers resultat inom ramen för arbetet. Lärarna i studien fokuserar i sin undervisning på funktionella och kommunikativa aspekter i svenskämnet. Detta återspeglas också i resultaten på ÄP åk3 i undersökningsområdet. Funktionella moment får generellt bättre resultat än det formella momentet stavning och interpunktion. Majoriteten av respondenterna ansåg att kraven för godkänt i kursplanens och på ämnesprovets stavning och interpunktionsmoment var för låga. Lärarna lyfte fram flera faktorer som påverkar en positiv språkutveckling, så som klassrumsklimat och en processfokuserad undervisning. Lärarna ansåg att språkets formella aspekter är viktiga men att dessa, så som rättstavning och grammatik, inte var i fokus i skolarbetet. Några generaliserbara slutsatser kring relationen lärares attityder och elevers resultat går inte att dra pga. studiens omfattning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35989
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_35989_1.pdf (591.0Kb)
Date
2014-06-10
Author
Gilberth, Johan
Keywords
lärares attityder
skrivregler
stavning
interpunktion
svenska
undervisning
ämnesprov åk3
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT14 IPS-02 SEL320
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV