• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tio fingrar - en uppsats om talsystemens historia

Abstract
Det decimala positionssystemet kan idag anses vara lika självklart inom matematikundervisning på högstadie- och gymnasieskolan som att vi människor har tio fingrar. Det är sällan det decimala positionssystemet diskute-ras och ifrågasätts. Däremot vet vi att det inte alltid förstås helt och fullt av elever och det behöver lärare vara medvetna om eftersom en förståelse av positionssystemet är väsentlig för att eleverna ska utvecklas vidare inom matematik. En betydande del av syftesbeskrivningen för matematikämnet i LGR11 behandlar matematikens historia. Syftet med detta arbete är därför att göra en övergripande presentation av de talsystem som utvecklats genom historien och därefter diskutera deras för- och nackdelar utifrån tre inriktningar; olika typer av talsystem, beräkning i olika talsystem samt hur dessa tillämpas idag. Slutligen diskuterar vi vilka didaktiska fördelar kunskap om talsy-stem, dess uppbyggnad och utveckling har hos lärare och elever. Arbetet är en litteraturstudie och visar att det genom historien har funnits flertalet taltecken och talsystem som använts i olika kulturer. Vi finner stora skillnader bland dem men även likheter då babylonierna, kineserna, mayafolket och indierna skilt från varandra utvecklade positionssystem. De använde sig av olika taltecken men utvecklade samma system för att uttrycka tal i skrift. Innan positionssystem var utvecklade var talsystemen additiva eller hybrida och dessa tre talsystem jämförs i arbetet. Positionssystemet är det mest fördelaktiga då det är det enda i vilket vi kan utföra avancerade beräkningar, men fortfarande idag används även additiva system, exempelvis när det handlar om pengar, och det hybrida systemet, när vi uttrycker tal muntligt. Vi inser att det är mycket inom matematiken vi tar för givet som egentligen inte alls är det. Det är en insikt vi tror kommer hjälpa oss framöver i vårt kommande yrkesliv. Med matematikhistoria i ryggen, förståelse för att det finns olika beräkningsmetoder vars fördelar är olika, kunskap om att vi dagligen lever i olika slags talsystem kan vi på ett bättre sätt föra vidare matematiken till kommande elever.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36052
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_36052_1.pdf (1.272Mb)
Date
2014-06-18
Author
Larsson, Ellen
Torstensson, Sandra
Fredriksson, Anna
Keywords
Talsystem
positionssystem
additiva system
system av hybridtyp
nollan
talbas
hjälpbaser
räknebräde
matematikundervisning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV