• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Newton" i Nasses taxi. Om barns erfarande av ett fysikaliskt lärandeobjekt inbäddat i en fantasifylld lärandeakt

Sammanfattning
Föreliggande studie syftar till att undersöka om och hur barn erfar ett naturvetenskapligt innehåll i sammanhang av saga och lek. Intresset riktas mot vilka effekter en fantasifylld lärandeakt har för barns erfarande av ett fysikaliskt innehåll som är inbäddat i saga och lek. Det handlar om barns olika sätt att urskilja och erfara ett fysikaliskt lärandeobjekt och synliga skillnader i barns erfarande av lärandeobjektet. Studiens teoretiska ram är variationsteori. I studien används också utvecklingspedagogik som en del av variationsteorin. Variationsteorin tar utgångspunkt i hur den lärande erfar sin omvärld. Variation skapar möjlighet för den lärande att urskilja olika aspekter eller dimensioner av fenomen. I studien designades en lärandeakt med inspiration av utvecklingspedagogisk metod och Learning studies. Med utgångspunkt i sagoboken ”Nasses taxi” (Nordqvist, 1991) iscensattes en lärandeakt i riktning mot ett erfarande av fysikaliska kraftfenomen. Två barn och en förskollärare ljud- och filminspelades i lek och samtal kring bokens innehåll och det fysikaliska lärandeobjektet. Med fenomenografisk metod har materialet analyserats med fokus på hur lärandeobjektet framträder och urskiljs av barnen, samt vilka skillnader som kan synliggöras i barns erfarande av lärandeobjektet. I analysen av lärandeakten framträder ett resultat som visar att det fysikaliska lärandeobjektet och dess dimensioner framträder för otydligt och för varierande i sammanhang av saga och lek. Därmed blir det svårt för barnen att urskilja lärandeobjektet, vilket är det fysikaliska kraftfenomenet. Studien visar också att det är först när barnen i lek och samtal inte använder sig av sagans struktur som barnen ger uttryck för egna förståelser och kunskaper.
Examinationsnivå
Student Essay
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36093
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPKL)
Fil(er)
gupea_2077_36093_1.pdf (729.9Kb)
Datum
2014-06-24
Författare
Backman, Anna
Nyckelord
förskola
fysikaliska fenomen
naturvetenskap
lek
saga
variationsteori
Newton
Nasses taxi
Serie/rapportnr.
VT14-2920-001-PDA519
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV