Tandborstning i förskolan – en kvalitativ undersökning av ett tandhälsoprojekt på Hässleholmen
Toothbrushing in preschool – a qualitative study of a dental health project on Hässleholmen
Sammanfattning
Introduktion: Tandhälsan globalt är ojämlikt fördelad vilket visas genom att kariesförekomsten är högre i områden med mer invandring från länder utanför norden och Västeuropa samt områden med lägre socioekonomi. Som ett led i att utjämna hälsoskillnaderna i Borås stad gjordes ett tandhälsoprojekt på fem förskolor i området Hässleholmen. Syfte: Syftet med undersökningen var att ta reda på uppfattningar om tandhälsoprojektet på Hässleholmen bland de deltagande aktörerna (Pedagoger, barn, föräldrar och folktandvården), samt huruvida projektet hade relevans och borde fortsätta. Metod: Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med de inblandade aktörerna. Sammanlagt genomfördes 21 intervjuer som sedan sammanställdes genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Resultatet visade att de inblandade aktörerna uppfattade tandborstningen på förskolorna positivt. Det framkom också att aktörerna var överens om att tandborstningen på förskolorna förbättrat barnens tandhälsa i området. Det framgick även att barnen lärt sig någonting nytt om tänder och tandborstning sedan de började borsta tänderna på förskolorna. Denna uppfattning delades också av de intervjuade pedagogerna och föräldrarna. Slutsats: De inblandade aktörernas positiva inställning till tandhälsoprojektet utgör god grund för en implementering. Mer forskning behövs för att analysera kostnadseffektivitet mot förebyggande kariesprogram likt projektet på Hässleholmen. Det behövs också ett större underlag för att identifiera framgångsfaktorer och behov av resurser och stöd som låg till grund för den positiva inställningen till tandborstningen hos de intervjuade pedagogerna.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Introduction: Dental health globally is not equally distributed as shown by caries prevalence is higher in areas with more immigration outside Scandinavia and Western Europe and areas with lower socioeconomic status. To reduce the health inequalities in Borås, a dental health project was made in five kindergartens in the district Hässleholmen. Purpose: The purpose of the survey was, by interviews with the actors involved (teachers, children, parents and the public dental service) find out the views of the project, and whether the project is relevant and should continue. Method: The method used was qualitative interviews with the actors involved in dental health project. A total of 21 interviews were then consolidated by a qualitative content analysis. Results: The results show that the players involved are experiencing tooth brushing as something positive. It also appears that the actors are agreed that tooth brushing at preschools improve children's dental health in the area. It is also clear that the children learned something new about brushing teeth since the inception. Conclusion: The actors’ involved positive attitude towards dental health intervention represents good basis for an implementation of the project. More research is needed to analyze the cost-effectiveness against caries prevention programs like the project at Hässleholmen. We also need a larger surface to identify success factors and the need for resources and support that formed the basis for the positive approach to tooth brushing of the interviewed teachers.
Fil(er)
Datum
2014-06-24Författare
Edoff, Tobias
Nyckelord
Tandborstning, kvalitativ innehållsanalys, förskola, socioekonomisk status
Brushing, qualitative content analysis, preschool, socioeconomic status
Serie/rapportnr.
Folkhälsovetenskapligt program
Språk
swe