Show simple item record

dc.contributor.authorMelker, Kristina
dc.date.accessioned2014-06-25T08:18:04Z
dc.date.available2014-06-25T08:18:04Z
dc.date.issued2014-06-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36119
dc.description.abstractSyfte: Föreliggande studie vill söka kunskap kring arbete i storarbetslag i förskolans verksamhet. Studien har också som syfte att undersöka hur och utifrån vilka utgångspunkter förskollärare som arbetar i storarbetslag organiserar sin verksamhet samt att beskriva vad förskollärare uttrycker är möjligheter och hinder med att arbeta i ett storarbetslag. Teori: Den teoretiska inramningen utgår från Habermas syn på att kommunikativt handlande är en social handling där interaktionen mellan aktörerna är betydelsefull. Denna uppsats har en kritisk ansats vilket tar sin utgångspunkt i ifrågasättandet av etablerade samhällsordningar, diskurser och institutioner. Förskolan och storarbetslag kan ses som en institution inom samhället. Genom att studien har för avsikt att belysa storarbetslag som organisation används kritisk organisationsteori. Metod: Studien är en kvalitativ undersökning med fokus på intervjuer med förskollärare, observation av förskoleverksamheten samt litteraturstudier. Valet av att använda kvalitativa metoder för att genomföra undersökningen bottnar i att tolka och förstå de resultat som kommer fram, inte att generalisera, förklara och förutsäga. Resultat: Förskollärarna uttrycker att fördelarna för barnen med en organisation i storarbetslag är att det är fler pedagoger som arbetar tillsammans. Fördelar med storarbetslag ur ett barn perspektiv är att det finns mindre behov av vikarier samt genom att det därav finns fler personal kan deras schema förändras och anpassas efter barngruppens behov. Det har också visat sig att en kontinuerlig kommunikation mellan de som arbetar i storarbetslaget är en avgörande faktor för att organisationen skall fungera. Det är även viktigt att den som är ny i verksamheten får möjlighet att förstå hur både organisationen är uppbyggd och vilket förhållningssätt pedagogerna på förskolan har och antar. Det har framkommit att det även måste finnas minst två pedagoger i varje storarbetslag som är villiga att driva organisationen för att den pedagogiska verksamheten skall fungera.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT14-2920-002-PDA520sv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectstorarbetslagsv
dc.subjectorganisationsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.titleStorarbetslag i förskolan - Hinder och möjlighetersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record