• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivation och arbetstillfredsställelse på hotellrestauranger

En enkätundersökning bland serveringspersonal och kockar

Sammanfattning
Denna uppsats behandlar motivation och arbetstillfredsställelse på hotellrestauranger i Göteborg. Hotell- och restaurang är en av de branscher med högst personalomsättning och en bakomliggande orsak kan vara att medarbetare har låg motivation. Medarbetare ser inte heller arbete inom branschen som en riktig och långvarig karriär. Syftet med denna studie är därför att belysa vad som motiverar medarbetare samt hur deras arbetstillfredsställelse ser ut. Uppsatsen utgår ifrån tidigare motivationsteorier som användes för att utforma en enkät, för att undersöka syftet. Enkätfrågorna behandlar bland annat motivation och arbetsförhållanden så som arbetsmiljö, utbildnings- och karriärsmöjligheter, lön och personalförmåner samt chef och ledning. Urvalet var 12 hotell som var fyra- och femstjärniga och valdes ut, då dessa hotell hade kravet på sig att ha en anslutande restaurang. Studien bygger på 60 enkäter som besvarades av servitriser/servitörer och kockar. Medarbetarna kände sig till största del mycket motiverade och de största faktorerna som ledde till motivation var arbetskamrater och lön. De förhållanden som man var nöjda med var arbetsmiljö samt chefs- och ledarskap medan de förhållanden som man var mindre nöjd med var karriärs- och utbildningsmöjligheter samt lön och personalförmåner. Resultatet visade på en signifikant skillnad gällande att servitriserna/servitörerna i en högre omfattning än kockarna kände att de inte fick möjligheter till utbildning. Resultatet visade även på en signifikant skillnad gällande att de som arbetat över sju år inom restaurangbranschen kände hög motivation i en större utsträckning än de som arbetat färre år. Detta visar på att medarbetare ser arbete inom restaurangbranschen som en långvarig karriär
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36125
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
VT14-59.pdf (513.2Kb)
Datum
2014-06-25
Författare
Lissdotter, Kajsa
Lundgren, Madelene
Nyckelord
arbetsförhållanden
arbetsmotivation
hotell
ledarskap
restaurang
Serie/rapportnr.
Restaurangmanager programmet
VT 14- 59
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV