• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den sura glädjen

En kvalitativ undersökning om konsumenters uppfattningar kring surdegsbröd

Abstract
Surdegsbrödet har förekommit i den mänskliga historien sedan 7000 år tillbaka. Populariteten har varierat men brödet har de senaste åren frekvent synts såväl i media som i bagerier. Brödindustrin har uppmärksammat trenden och resultatet av den dynamiska produktutvecklingen kan ses i livsmedelsbutikernas utbud. Produktutvecklingen är idag konsumentinriktad och endast ett fåtal av nylanserade livsmedelsprodukter överlever på den tuffa marknaden. För att produkten ska sälja är det enligt flera forskare av största vikt att involvera konsumentens tankar och uppfattningar tidigt i produktutvecklingen Ett pågående forskningsprojekt är en del av statens och livsmedelsbranschens storsatsning på livsmedelsforskning. Detta projekt avser att utveckla surdegsbrödet till ett hälsosamt bake-off bröd bakat med energisnåla innovativa tekniker. Denna studie är en del av detta projekt och syftar till att belysa konsumenters tankar och uppfattningar om surdegsbröd för att bidra till produktutvecklingen. För att ta reda på konsumenters tankar och uppfattningar utfördes sju kvalitativa djupintervjuer. Intervjuerna baserades på bilder utifrån en specifik teknik. Resultatet visar att konsumtion av surdegsbröd för respondenterna leder till fysiskt och mentalt välbefinnande. Surdegsbrödet uppfattas som hälsosamt, ska helst vara hem- eller bageribakat samt äts till vardag och fest. Vidare visar resultatet att inte bara produktegenskaper, som knaprig brödskorpa och tuggmotstånd är viktiga, utan också hur brödet är producerat och inhandlat. Industrin anses dra nytta av surdegsbrödet som trend och för att använda en för liten andel surdeg i sina bröd, varpå respondenterna känner sig lurade. Respondenternas känslor till surdegsbröd är således ambivalenta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36141
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_36141_1.pdf (1.157Mb)
Date
2014-06-25
Author
Erlandsson, Clara
Sjöberg, Teresa
Keywords
Konsumenters livsmedelsval
Produktutveckling
Surdegsbröd
ZMET-technique
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet
VT 14-04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV