• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den sura glädjen

En kvalitativ undersökning om konsumenters uppfattningar kring surdegsbröd

Sammanfattning
Surdegsbrödet har förekommit i den mänskliga historien sedan 7000 år tillbaka. Populariteten har varierat men brödet har de senaste åren frekvent synts såväl i media som i bagerier. Brödindustrin har uppmärksammat trenden och resultatet av den dynamiska produktutvecklingen kan ses i livsmedelsbutikernas utbud. Produktutvecklingen är idag konsumentinriktad och endast ett fåtal av nylanserade livsmedelsprodukter överlever på den tuffa marknaden. För att produkten ska sälja är det enligt flera forskare av största vikt att involvera konsumentens tankar och uppfattningar tidigt i produktutvecklingen Ett pågående forskningsprojekt är en del av statens och livsmedelsbranschens storsatsning på livsmedelsforskning. Detta projekt avser att utveckla surdegsbrödet till ett hälsosamt bake-off bröd bakat med energisnåla innovativa tekniker. Denna studie är en del av detta projekt och syftar till att belysa konsumenters tankar och uppfattningar om surdegsbröd för att bidra till produktutvecklingen. För att ta reda på konsumenters tankar och uppfattningar utfördes sju kvalitativa djupintervjuer. Intervjuerna baserades på bilder utifrån en specifik teknik. Resultatet visar att konsumtion av surdegsbröd för respondenterna leder till fysiskt och mentalt välbefinnande. Surdegsbrödet uppfattas som hälsosamt, ska helst vara hem- eller bageribakat samt äts till vardag och fest. Vidare visar resultatet att inte bara produktegenskaper, som knaprig brödskorpa och tuggmotstånd är viktiga, utan också hur brödet är producerat och inhandlat. Industrin anses dra nytta av surdegsbrödet som trend och för att använda en för liten andel surdeg i sina bröd, varpå respondenterna känner sig lurade. Respondenternas känslor till surdegsbröd är således ambivalenta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36141
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_36141_1.pdf (1.157Mb)
Datum
2014-06-25
Författare
Erlandsson, Clara
Sjöberg, Teresa
Nyckelord
Konsumenters livsmedelsval
Produktutveckling
Surdegsbröd
ZMET-technique
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet
VT 14-04
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV