• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att behöva hjälp för att äta

En studie om upplevelser i samband med assisterade måltider

Sammanfattning
I Sverige har personer som är i behov av omfattande stöd i vardagen rätt till assistans, en tjänst som utförs av personliga assistenter. Den vedertagna benämningen av funktionshindrade i behov av assistans är brukare. Det som skiljer yrket personlig assistent från övriga vårdyrken är att det inte krävs en formell yrkesutbildning. Eftersom den personliga assistenten är en del av brukarens privatliv är personkemi och personlig kompetens faktorer som ofta väger tyngre än formell utbildning. Den personliga assistenten assisterar brukaren i de vardagliga sysslorna, vilket innefattar bland annat, planering, matlagning och assistans vid måltider. Den assisterade måltiden är en situation som kan uppfattas på många olika sätt och förmågan att sätta sig in i någon annans livssituation kan inte tas för givet. Syftet med denna studie är att undersöka funktionshindrades och deras assistenters, respektive gode mäns upplevelser och erfarenheter av den assisterade måltiden. Studien utgår från en fenomenologisk forskningsansats, där vald datainsamlingsmetod är semistrukturerade intervjuer. Studiens resultat baseras på intervjuer med fyra personer med funktionshinder, deras personliga assistenter och gode män. Analysen genererade tre teman, känslor, livsaktivitet och omgivningens reaktioner. Studiens resultat implicerar att vidare forskning och utvecklingsarbeten av den assisterade måltiden och funktionshindrades kosthållning bör fokusera mindre på svårigheter och mer på möjligheter. Personalens kompetens avseende kosthållning och nutrition är avgörande för måltidens innehåll, men det krävs också kompetens att presentera och assistera måltiden på ett pedagogiskt och kreativt sätt. Det finns annars en risk för att underminera brukarens status som vuxen individ.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36144
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_36144_1.pdf (628.9Kb)
Datum
2014-06-25
Författare
Sundström, Fredrika
Nyckelord
Den assisterade måltiden
funktionshindrad
måltid-känslor
måltid-upplevelser
personlig assistent
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet
VT 14-44
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV