• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den schemalagda skollunchen

Har måltidspersonalen någon roll i pedagogisk måltid?

Abstract
Skolmåltider har utvecklats från ren välgörenhet till ett bestående inslag i skolgången. Mer ansvar har lagts på den offentliga verksamheten vad gäller skolmåltider och att ha utbildad personal är numera ett krav. Måltidspersonalen har ett stort ansvar vad gäller att se till att maten är god, näringsriktig och säker. I skolmåltiden ingår det numera ett moment som kallas pedagogisk måltid, detta är något pedagoger ska utföra. Att lära eleverna om normer och regler vid måltider samt verka som goda föredömen är en del i pedagogisk måltid. Flertalet studier är gjorda på pedagoger och deras syn kring pedagogisk måltid, men inga ur enbart måltidspersonalens. Denna studie ämnar belysa måltidspersonalens roll och betydelse vid pedagogisk måltid och tillämpning av schemalagd lunch. Genom en kvalitativ innehållsanalys med gruppintervjuer och kompletterande strukturerade observationer av måltidspersonal vid två skolor så framkom studiens resultat. Skolorna serverar lunch till årskurs 6-9 respektive förskola - 9. Måltidspersonalen anser sin egen roll att serva och finnas tills för elevernas skull. De tänker inte på att måltiden i sig är pedagogisk och utövar därför inte pedagogisk måltid. De vet dock vad som ingår och hur den borde tillämpas från pedagogernas sida. Att införa schemalagd lunch tror måltidspersonalen skulle höja skolmåltiden på andra skolor, de ser enbart fördelar med den när den tillämpas som det är tänkt. Ett ökat samarbete mellan pedagoger och måltidspersonal skulle höja kvalitén på den pedagogiska måltiden i samband med skolmåltiden
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36147
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
VT14-58.pdf (651.0Kb)
Date
2014-06-25
Author
Granström, Frida
Karlsson, Madelene
Keywords
Måltidspersonal
Pedagogisk måltid
Schemalagd lunch
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet
VT 14-58
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV