Den schemalagda skollunchen
Har måltidspersonalen någon roll i pedagogisk måltid?
Sammanfattning
Skolmåltider har utvecklats från ren välgörenhet till ett bestående inslag i skolgången. Mer
ansvar har lagts på den offentliga verksamheten vad gäller skolmåltider och att ha utbildad
personal är numera ett krav. Måltidspersonalen har ett stort ansvar vad gäller att se till att
maten är god, näringsriktig och säker. I skolmåltiden ingår det numera ett moment som kallas
pedagogisk måltid, detta är något pedagoger ska utföra. Att lära eleverna om normer och
regler vid måltider samt verka som goda föredömen är en del i pedagogisk måltid. Flertalet
studier är gjorda på pedagoger och deras syn kring pedagogisk måltid, men inga ur enbart
måltidspersonalens. Denna studie ämnar belysa måltidspersonalens roll och betydelse vid
pedagogisk måltid och tillämpning av schemalagd lunch. Genom en kvalitativ innehållsanalys
med gruppintervjuer och kompletterande strukturerade observationer av måltidspersonal vid
två skolor så framkom studiens resultat. Skolorna serverar lunch till årskurs 6-9 respektive
förskola - 9. Måltidspersonalen anser sin egen roll att serva och finnas tills för elevernas skull.
De tänker inte på att måltiden i sig är pedagogisk och utövar därför inte pedagogisk måltid.
De vet dock vad som ingår och hur den borde tillämpas från pedagogernas sida. Att införa
schemalagd lunch tror måltidspersonalen skulle höja skolmåltiden på andra skolor, de ser
enbart fördelar med den när den tillämpas som det är tänkt. Ett ökat samarbete mellan
pedagoger och måltidspersonal skulle höja kvalitén på den pedagogiska måltiden i samband
med skolmåltiden
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-06-25Författare
Granström, Frida
Karlsson, Madelene
Nyckelord
Måltidspersonal
Pedagogisk måltid
Schemalagd lunch
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet
VT 14-58
Språk
swe