Vad har kunskaper i klädsömnad att göra i 2000-talets skola?
Abstract
Uppsatsens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande undersöka hur slöjdlärare
ser på klädsömnad som ett verktyg i textilslöjdsundervisningen. Undersökningen har riktats
på ett specifikt kunskapsmål: "Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och
former" (Sverige skolverket 2011 s. 216). Metoden har varit halvstrukturerade intervjuer med
tre textilslöjdslärare. Resultatet visar att alla intervjuade lärare använder sig av klädsömnad i
undervisningen, men på olika sätt. Lärarna ser olika på att jobba med det specifika kunskapsmålet
"Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former" (Sverige skolverket
2011 s. 216), genom klädsömnad. Efter att studien genomförts har jag fått verkliga exempel
på att läroplanen behöver läsas genom varje lärares ögon och den undervisning läraren sen
väljer att leda är baserad på lärarens tolkningar, intressen och tidigare erfarenheter. Genom
studien har jag fått kunskaper om de svårigheter och de möjligheter klädsömnaden har att erbjuda
dagens textilslöjdsundervisning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-25Author
Sjöberg, Ingrid
Keywords
Historia
klädsömnad
kunskapsmål
läroplan
textilslöjdslärare.
Series/Report no.
Sjöjdprogrammet
VT 14-10
Language
swe