• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad har kunskaper i klädsömnad att göra i 2000-talets skola?

Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande undersöka hur slöjdlärare ser på klädsömnad som ett verktyg i textilslöjdsundervisningen. Undersökningen har riktats på ett specifikt kunskapsmål: "Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former" (Sverige skolverket 2011 s. 216). Metoden har varit halvstrukturerade intervjuer med tre textilslöjdslärare. Resultatet visar att alla intervjuade lärare använder sig av klädsömnad i undervisningen, men på olika sätt. Lärarna ser olika på att jobba med det specifika kunskapsmålet "Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former" (Sverige skolverket 2011 s. 216), genom klädsömnad. Efter att studien genomförts har jag fått verkliga exempel på att läroplanen behöver läsas genom varje lärares ögon och den undervisning läraren sen väljer att leda är baserad på lärarens tolkningar, intressen och tidigare erfarenheter. Genom studien har jag fått kunskaper om de svårigheter och de möjligheter klädsömnaden har att erbjuda dagens textilslöjdsundervisning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36162
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_36162_1.pdf (323.3Kb)
Datum
2014-06-25
Författare
Sjöberg, Ingrid
Nyckelord
Historia
klädsömnad
kunskapsmål
läroplan
textilslöjdslärare.
Serie/rapportnr.
Sjöjdprogrammet
VT 14-10
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV