dc.contributor.author | Pile, Jonna | |
dc.date.accessioned | 2014-06-26T08:13:40Z | |
dc.date.available | 2014-06-26T08:13:40Z | |
dc.date.issued | 2014-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36169 | |
dc.description.abstract | Denna studies syfte är att ta reda på i hur stor utsträckning slöjdlärare använder sig av det utbud av
museilektioner som finns på Göteborgs museer och institutioner. Syftet är vidare att undersöka på vilka olika sätt
slöjdlärare använder sig av museilektioner i sin undervisning. Slutligen vill studien ta reda på varför slöjdlärare
använder studiebesök i sin undervisning och om de inte används, vilka skäl som anges för detta. Kvalitativa
semistrukturerade samtalsintervjuer har genomförts med åtta verksamma slöjdlärare som undervisar i årskurs 7-9
och arbetar inom samma stadsdel i Göteborg. Vid resultatet framkom att hälften av lärarna frekvent använt
studiebesök i sin undervisning men det är enbart en av dem som gör det regelbundet varje termin med ett uttalat
syfte. Den enskilt största orsaken till begränsad användning av studiebesök på museum är organisatoriska
problem från skolan såsom den tid implementeringen av Lgr 11 tagit samt begränsad mängd tid för planering
och studiebesök utanför skolan. Det är även svårt för lärarna att finna behöriga vikarier i slöjden, låna elever från
andra ämnens lektioner då studiebesöken sker samt att energin och orken ibland tryter. En annan orsak till litet
användande av studiebesök är att museerna i Göteborg och dess utställningar inte anses passa ungdomar och vara
inspirerande för eleverna i de årskurser som undervisas. De ekonomiska hindren existerar inte i denna studie
eftersom både museilektioner samt resor till och från skolan och studiebesök är subventionerad för alla
skolelever som tillhör Göteborgs stad. Resultatet i denna studie visar att det finns olika metoder för att uppnå en
fullständig undervisning där alla delar i det centrala innehållet inkluderas. Ett studiebesök är inte nödvändigt för
att uppnå målen utan det går exempelvis att använda en projektor och delar av all information som finns på
internet för att eleverna skall få en förståelse för hur slöjd, konsthantverk och design ser ut och fungerar i hela
världen. Däremot visar en del av den forskning jag funnit i min studie att studiebesök och undervisning utanför
skolans område främjar lärandet, ökar elevernas intressen för ämnet samt bidrar till att eleverna minns bättre.
Min förhoppning är att denna studie skall bidra till att fler slöjdlärare använder studiebesök som en naturlig del
av undervisningen. Alla de intervjuade slöjdlärarna förhåller sig dock positiva till användandet av studiebesök
samt museilektioner i undervisningen och deras förhoppning är att det skall ske mer frekvent när det finns mer
tid. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Slöjdprogrammet | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT 14-13 | sv |
dc.subject | Kursplanen i slöjd | sv |
dc.subject | Lgr 11 | sv |
dc.subject | museipedagogik | sv |
dc.subject | skolorganisation | sv |
dc.subject | slöjd | sv |
dc.subject | studiebesök | sv |
dc.title | Skolslöjd med studiebesök | sv |
dc.title.alternative | En kvalitativ studie om slöjdlärares användning av museilektioner och studiebesök i undervisningen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |