Show simple item record

dc.contributor.authorLindblom, Emma
dc.contributor.authorSvensson, Gabriella
dc.contributor.authorVester, Marie
dc.date.accessioned2014-06-26T08:28:43Z
dc.date.available2014-06-26T08:28:43Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36174
dc.description.abstractSyftet med studien är att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker på två svenska skolor i Thailand och på Sofia Distans. Vilket går att utläsa från frågeställningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning på plats på de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap på plats på de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehållet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frågorna. Intervjuerna utfördes med två rektorer och två pedagoger på tre skolor. Resultatet i studien visar att Sofia Distans som är godkända av Skolverket jobbar med bedöm-ning samt betyg utifrån läroplanen. Undervisningen sker via distans och eleverna måste ta ett stort eget ansvar för sin utbildning och för kontakt med pedagogen. Pedagogen på Sofia Di-stans kan bedöma eleverna genom inlämningar med skriftliga omdömen samt foton och/eller film. En av skolorna i Thailand bedriver ingen undervisning i hem- och konsumentkunskap samtidigt som den andra skolan i Thailand bedriver undervisning i ämnet, skriver omdömen och jobbar utifrån det centrala innehållet i kursplanen. Pedagogerna på skolorna i Thailand agerar handledare åt eleverna när de arbetar med sina uppgifter från deras hemskola i Sverige. Även dessa elever får ta ett stort ansvar för sina egna studier. Pedagogerna skriver omdömen om eleverna i de ämnen som de läst under tiden i Thailand som vid avslutad period skickas till hemskolan. Denna studie kan ge information och vara till hjälp för personer som är intres-serade av hur hem- och konsumentkunskap bedrivs och behandlas via distans samt på två svenska skolor som inte är godkända av Skolverket.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHem- och konsumentkunskapsv
dc.relation.ispartofseriesVT 14-16sv
dc.subjectBedömningsv
dc.subjectDistansundervisningsv
dc.subjectHögstadietsv
dc.subjectUndervisningsv
dc.subjectUtlandsskolorsv
dc.titleHem- och konsumentkunskap på två svenska skolor i Thailand & via distanssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record