• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hem- och konsumentkunskap på två svenska skolor i Thailand & via distans

Sammanfattning
Syftet med studien är att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker på två svenska skolor i Thailand och på Sofia Distans. Vilket går att utläsa från frågeställningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning på plats på de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap på plats på de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehållet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frågorna. Intervjuerna utfördes med två rektorer och två pedagoger på tre skolor. Resultatet i studien visar att Sofia Distans som är godkända av Skolverket jobbar med bedöm-ning samt betyg utifrån läroplanen. Undervisningen sker via distans och eleverna måste ta ett stort eget ansvar för sin utbildning och för kontakt med pedagogen. Pedagogen på Sofia Di-stans kan bedöma eleverna genom inlämningar med skriftliga omdömen samt foton och/eller film. En av skolorna i Thailand bedriver ingen undervisning i hem- och konsumentkunskap samtidigt som den andra skolan i Thailand bedriver undervisning i ämnet, skriver omdömen och jobbar utifrån det centrala innehållet i kursplanen. Pedagogerna på skolorna i Thailand agerar handledare åt eleverna när de arbetar med sina uppgifter från deras hemskola i Sverige. Även dessa elever får ta ett stort ansvar för sina egna studier. Pedagogerna skriver omdömen om eleverna i de ämnen som de läst under tiden i Thailand som vid avslutad period skickas till hemskolan. Denna studie kan ge information och vara till hjälp för personer som är intres-serade av hur hem- och konsumentkunskap bedrivs och behandlas via distans samt på två svenska skolor som inte är godkända av Skolverket.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36174
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
VT14-16 Lindblom_Svensson_Vester.pdf (668.8Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Lindblom, Emma
Svensson, Gabriella
Vester, Marie
Nyckelord
Bedömning
Distansundervisning
Högstadiet
Undervisning
Utlandsskolor
Serie/rapportnr.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-16
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV