dc.contributor.author | Lindblom, Emma | |
dc.contributor.author | Svensson, Gabriella | |
dc.contributor.author | Vester, Marie | |
dc.date.accessioned | 2014-06-26T08:28:43Z | |
dc.date.available | 2014-06-26T08:28:43Z | |
dc.date.issued | 2014-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36174 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker på två svenska skolor i Thailand och på Sofia Distans. Vilket går att utläsa från frågeställningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning på plats på de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap på plats på de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehållet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frågorna. Intervjuerna utfördes med två rektorer och två pedagoger på tre skolor.
Resultatet i studien visar att Sofia Distans som är godkända av Skolverket jobbar med bedöm-ning samt betyg utifrån läroplanen. Undervisningen sker via distans och eleverna måste ta ett stort eget ansvar för sin utbildning och för kontakt med pedagogen. Pedagogen på Sofia Di-stans kan bedöma eleverna genom inlämningar med skriftliga omdömen samt foton och/eller film. En av skolorna i Thailand bedriver ingen undervisning i hem- och konsumentkunskap samtidigt som den andra skolan i Thailand bedriver undervisning i ämnet, skriver omdömen och jobbar utifrån det centrala innehållet i kursplanen. Pedagogerna på skolorna i Thailand agerar handledare åt eleverna när de arbetar med sina uppgifter från deras hemskola i Sverige. Även dessa elever får ta ett stort ansvar för sina egna studier. Pedagogerna skriver omdömen om eleverna i de ämnen som de läst under tiden i Thailand som vid avslutad period skickas till hemskolan. Denna studie kan ge information och vara till hjälp för personer som är intres-serade av hur hem- och konsumentkunskap bedrivs och behandlas via distans samt på två svenska skolor som inte är godkända av Skolverket. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT 14-16 | sv |
dc.subject | Bedömning | sv |
dc.subject | Distansundervisning | sv |
dc.subject | Högstadiet | sv |
dc.subject | Undervisning | sv |
dc.subject | Utlandsskolor | sv |
dc.title | Hem- och konsumentkunskap på två svenska skolor i Thailand & via distans | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |