Myten om Väst
En intersektionell diskursanalys av ett läromedel i hem- och konsumentkunskap
Abstract
Studien har syftat till att utifrån ett intersektionellt perspektiv analysera läromedlet Hem- och
konsumentkunskap åk 7-9 av Sjöholm, Hjalmarsson, Arvidsson, Hedelin & Olofsson (2011).
Analysens målsättning har varit att lyfta vilka värden och normer som konstrueras och
förmedlas genom läromedlet. Vidare har dessa normer och värden diskuterats mot dem som
tillskrivs i läroplanen. Metoden har varit en kvalitativ textanalys med en kritisk
diskursanalytisk ansats. De diskurser som förekommit har beskrivits i de sex mytbildningarna
Myten om det västerländska idealet, Myten om det sekulariserade och protestantiska Sverige,
Myten om det jämställda Sverige, Myten om ett kulturellt homogent Sverige, Myten om
medelklass-Sverige och Myten om Väst. Myterna symboliserar de förställningar som har
framkommit genom dikotomierna Vi och dom, Majoritet och minoritet, Individ och kollektiv,
Ordning och kaos, Utveckling och misär. Dikotomierna har använts som analysverktyg för att
belysa det maktförhållande där det ena görs överordnad det andra. Maktförhållandet har
möjliggjort ett synliggörande av de diskurser i läromedlet där rasism, nationalism och
klasskillnader existerar och bibehåller sin hegemoniska ställning. Denna hegemoniska
ställning är dominant och görs därför till allmängiltig norm för vad som anses vara det
eftersträvansvärda beteendet och idealet. Läromedlet konstruerar således bilden av ett Sverige
och Väst som norm och rättesnöre för resterande delen av mänskligheten. Individualismen
förstärks genom att ansvaret för livsstil, jämställdhet, ekonomi och globalisering läggs på
individen. De normer och värden som framkommer samstämmer inte med de värden om
människolivets okränkbarhet, jämställdhet och solidaritet som tillskrivs i läroplanen för
svenska skolan. Studien tillför ett normkritiskt förhållningssätt som är en avgörande kunskap
för lärare inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Uppsatsen kan även berika hela den
svenska skolan eftersom den ämnar att bidra med ökad förståelse för hur en skola kan skapas
som är till för alla.
Degree
Student essay
Date
2014-06-26Author
Axelsson, Hanna
Danielson, Helena
Hallberg, Jennifer
Keywords
diskurs
etnisk maktordning
fostran
hegemoni
hem- och konsumentkunskap
intersektionalitet
monokulturell utbildning
läromedel
postkolonialism
värdegrund
Series/Report no.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-17
Language
swe