• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Myten om Väst

En intersektionell diskursanalys av ett läromedel i hem- och konsumentkunskap

Sammanfattning
Studien har syftat till att utifrån ett intersektionellt perspektiv analysera läromedlet Hem- och konsumentkunskap åk 7-9 av Sjöholm, Hjalmarsson, Arvidsson, Hedelin & Olofsson (2011). Analysens målsättning har varit att lyfta vilka värden och normer som konstrueras och förmedlas genom läromedlet. Vidare har dessa normer och värden diskuterats mot dem som tillskrivs i läroplanen. Metoden har varit en kvalitativ textanalys med en kritisk diskursanalytisk ansats. De diskurser som förekommit har beskrivits i de sex mytbildningarna Myten om det västerländska idealet, Myten om det sekulariserade och protestantiska Sverige, Myten om det jämställda Sverige, Myten om ett kulturellt homogent Sverige, Myten om medelklass-Sverige och Myten om Väst. Myterna symboliserar de förställningar som har framkommit genom dikotomierna Vi och dom, Majoritet och minoritet, Individ och kollektiv, Ordning och kaos, Utveckling och misär. Dikotomierna har använts som analysverktyg för att belysa det maktförhållande där det ena görs överordnad det andra. Maktförhållandet har möjliggjort ett synliggörande av de diskurser i läromedlet där rasism, nationalism och klasskillnader existerar och bibehåller sin hegemoniska ställning. Denna hegemoniska ställning är dominant och görs därför till allmängiltig norm för vad som anses vara det eftersträvansvärda beteendet och idealet. Läromedlet konstruerar således bilden av ett Sverige och Väst som norm och rättesnöre för resterande delen av mänskligheten. Individualismen förstärks genom att ansvaret för livsstil, jämställdhet, ekonomi och globalisering läggs på individen. De normer och värden som framkommer samstämmer inte med de värden om människolivets okränkbarhet, jämställdhet och solidaritet som tillskrivs i läroplanen för svenska skolan. Studien tillför ett normkritiskt förhållningssätt som är en avgörande kunskap för lärare inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Uppsatsen kan även berika hela den svenska skolan eftersom den ämnar att bidra med ökad förståelse för hur en skola kan skapas som är till för alla.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36177
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
VT14-17 Axelsson_Danielson_Hallberg.pdf (627.2Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Axelsson, Hanna
Danielson, Helena
Hallberg, Jennifer
Nyckelord
diskurs
etnisk maktordning
fostran
hegemoni
hem- och konsumentkunskap
intersektionalitet
monokulturell utbildning
läromedel
postkolonialism
värdegrund
Serie/rapportnr.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-17
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV