Undervisning och bedömning utan gemensamt språk
Integrering av nyanlända elever i ämnet hem- och konsumentkunskap ur ett lärarperspektiv
Abstract
Antalet nyanlända elever ökar i den svenska skolan, men nyanlända elevers skolsituation är ett område där den akademiska forskningen är underutvecklad. Studiens syfte är att öka förståelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlända elever i ämnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra lärare som arbetar i två olika kommuner. Vid intervjuerna framkom att organiseringen av nyanlända elevers HK-undervisning skiljer sig åt på de olika skolorna, då eleverna börjar delta i HK-undervisning alltifrån första veckan i svensk skola till efter ett till två år. För att göra lektionsinnehållet tillgängligt även för nyanlända elever med bristande kunskaper i svenska används följande fyra strategier: delar av kommunikationen under lektionstid sker på engelska och/eller elevens modersmål, eleven får språkligt och innehållsmässigt stöd utanför lektionstid, läraren demonstrerar valda delar samt läraren anpassar uppgifter och redovisningskrav. Vid bedömning av de nyanlända elevernas ämneskunskaper används framförallt observation och muntliga redovisningar, både formella och informella.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-26Author
Rask, Johanna
Keywords
Nyanlända elev
konsumentkunskap
integrering
undervisning
bedömning
Series/Report no.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-03
Language
swe