Show simple item record

dc.contributor.authorRask, Johanna
dc.date.accessioned2014-06-26T09:19:16Z
dc.date.available2014-06-26T09:19:16Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36185
dc.description.abstractAntalet nyanlända elever ökar i den svenska skolan, men nyanlända elevers skolsituation är ett område där den akademiska forskningen är underutvecklad. Studiens syfte är att öka förståelsen för hur undervisning och bedömning av nyanlända elever i ämnet hem- och konsumentkunskap kan utformas. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra lärare som arbetar i två olika kommuner. Vid intervjuerna framkom att organiseringen av nyanlända elevers HK-undervisning skiljer sig åt på de olika skolorna, då eleverna börjar delta i HK-undervisning alltifrån första veckan i svensk skola till efter ett till två år. För att göra lektionsinnehållet tillgängligt även för nyanlända elever med bristande kunskaper i svenska används följande fyra strategier: delar av kommunikationen under lektionstid sker på engelska och/eller elevens modersmål, eleven får språkligt och innehållsmässigt stöd utanför lektionstid, läraren demonstrerar valda delar samt läraren anpassar uppgifter och redovisningskrav. Vid bedömning av de nyanlända elevernas ämneskunskaper används framförallt observation och muntliga redovisningar, både formella och informella.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHem- och konsumentkunskapsv
dc.relation.ispartofseriesVT 14-03sv
dc.subjectNyanlända elevsv
dc.subjectkonsumentkunskapsv
dc.subjectintegreringsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectbedömningsv
dc.titleUndervisning och bedömning utan gemensamt språksv
dc.title.alternativeIntegrering av nyanlända elever i ämnet hem- och konsumentkunskap ur ett lärarperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record