dc.contributor.author | Johansson, Lena | |
dc.contributor.author | Lindén, Linda | |
dc.date.accessioned | 2014-06-26T10:21:07Z | |
dc.date.available | 2014-06-26T10:21:07Z | |
dc.date.issued | 2014-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36193 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syfte med studien är att undersöka hur pedagoger tänker kring de faktorer som påverkar/avgör när barn inom förskolan byter från småbarnsavdelning till en avdelning för äldre barn.
Centrala frågeställningar i studien är: Vad och vem påverkar enligt pedagogerna beslutet när ett barn ska byta avdelning? Hur upplever pedagogerna övergången av barn från en småbarnsavdelning till en avdelning för äldre barn?
Teori: Studiens teoretiska ansats har sin förankring i det sociokulturella perspektivet. Barn lär genom att kommunicera och imitera varandra. Tillsammans med barn som kan mer än de själva ges barnet bästa chansen för lärande. Samspel och samarbete ses som avgörande för möjligheten att utveckla kunskaper, förståelser och färdigheter. Genom att vi kommunicerar tar vi till oss många perspektiv som vi kan använda för att förstå hur människor lär och hur människor kan lära ut. Hur pedagogerna samtalar kring övergångar och hur de väljer att utforma sin verksamhet blir avgörande för hur barnets vistelse på förskolan kommer att vara. De specialpedagogiska perspektiven ligger till grund för hur vi tolkar och förstår pedagogernas olika synssätt.
Metod: En kvalitativ metod har använts i studien. Datainsamlingen har inhämtats genom att fyra fokusgruppsamtal med fyra olika arbetslag på olika förskolor har genomförts. När det insamlade materialet tolkades gjordes det utifrån en inspiration av hermeneutiken och syftet har varit att tolka och förstå utifrån den teoretiska ansatsen. För att förstå helheten behöver delarna studeras och för att förstå delarna behöver helheten studeras. Ödman (2007) beskriver att tanken med den hermeneutiska cirkeln är att det behövs ett samspel mellan tolkning, förståelse, förklaring och förståelse. Med ny information tolkas verkligheten om och genom det, förs vi hela tiden framåt och mer och fördjupad tolkning kan ske.
Resultat: Utifrån studiens resultat har vi kunnat se fyra faktorer som pedagogerna upplever påverkar vid planeringen av att flytta barn mellan förskolans avdelningar. Dessa faktorer är organisation, ekonomi, mognad och miljö. Flertalet pedagoger upplever att de inte har möjlighet att påverka rutinerna kring hur överflytten ser ut, men att de uttrycker en önskan hur det borde vara. Pedagogerna menar att det är organisation och ekonomi som styr verksamheten, t.ex. barnantalet på avdelningarna och hur många barn som blir aktuella att flyttas över. Funderingarna som fokusgrupperna lyfter fram handlar om när barnen är mogna att flyttas över och hur miljön på avdelningen kan anpassas efter de barn som deltar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14-IPS-14 SPP600 | sv |
dc.subject | övergångar inom förskolan | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.subject | fokusgrupper | sv |
dc.subject | sociokulturellt perspektiv | sv |
dc.title | "När ska jag byta krok?" En intervjustudie om faktorer som påverkar när barn inom förskolan byter till en avdelning för äldre barn | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |