Ekonomistyrning i fristående och kommunala gymnasiala skolor i Göteborgs Stad -En empirisk studie av hårda respektive mjuka styrmedel
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Det svenska skolväsendet har genomgått ett antal reformer och förändringar
vad gäller styrning och huvudman under det senaste århundrandet. I och med
friskolereformen år 1992 har den privata sektorn inom skolväsendet fått en betydande position.
Frågan är huruvida ekonomistyrningen skiljer sig åt mellan offentligt respektive privat
styrda skolverksamheter på gymnasial nivå i dagsläget, med tanke på olikartad ägarform och
därmed intressen.
Syfte: Att beskriva och identifiera eventuellt förekommande hårda respektive mjuka styrmedel
i fristående respektive kommunala gymnasiala skolor i Göteborgs Stad med utgångspunkt
i val, innehåll och användande. Eventuella skillnader i styrningen av de två olika skoltyperna
skall lyftas samt klargöras med tanke på olikartad ägarform och det faktum att de ena kategoriseras
som vinstdrivande företag och de andra som icke-vinstdrivande. Slutligen är förhoppningen
att kunna identifiera ett mönster av i vilken riktning ekonomistyrningen, i form av
styrmedel, inom de två olikartade gymnasieformerna kommer att ta i ett längre perspektiv.
Avgränsningar: Uppsatsen har fokuserat på att identifiera val, innehåll samt användande av
eventuellt förekommande hårda respektive mjuka styrmedel på fristående respektive kommunala
gymnasieskolor i Göteborgs Stad. Övriga typer av faktorer inom ekonomistyrning kommer
därmed inte att behandlas. Avgränsning har även gjorts till respondenter på ledande positioner
i verksamheterna.
Metod: En kvalitativ undersökning har genomförts. Det empiriska materialet utgörs av resultaten
från semi-strukturerade intervjuer med tre respondenter ifrån respektive gymnasieskolform.
Empirin har sedan analyserats utifrån det teoretiska ramverket. Övrig datainsamling har
skett i form av litteratursökning.
Resultat och slutsatser: Det har inte kunnat identifieras så markanta skillnader i ekonomistyrning
i form av styrmedel på de olikartade gymnasieskolformerna. Gemensamt för de alla
responderande skolorna är att det främsta identifierade styrmedlet är ett hårt i form av målstyrning.
Den hårda styrningen kompletteras i alla sex fallen med en form av mjuk styrning.
De förekommande skillnaderna i styrningen beror snarare på ur vilket intresse verksamheten
styrs än ifall att det är en fristående respektive kommunal verksamhet.
Förslag till fortsatt forskning: En fallstudie av en eller ett fåtal gymnasieskolor för att ha
möjlighet at erhålla fler nivåers synvinklar än enbart ledarpositionens. I och med det här kan
Ekonomistyrning i fristående och kommunala gymnasiala skolor i Göteborgs Stad – En empirisk studie av hårda
respektive mjuka styrmedel
4
en djupare beskrivning ges av hur styrningen i form av valda styrmedel praktiskt fungerar i
verksamheten. Det hade även varit intressant att undersöka hur ett införande av belöningssystem
i gymnasieskolverksamheter rent praktiskt hade kunnat gå till. Den här undersökningen
hade fått en mer hypotetisk karaktär då det här i dagsläget inte existerar i det svenska skolväsendet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-06-26Författare
Alenvret, Sara
Nilsson, Annie
Nyckelord
Gymnasieskola, fristående skola, privatisering, offentlig sektor, ekonomistyrning,
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
13-14-79
Språk
swe