Utbildning inom behandling av barnfetma
En kvalitativ intervjustudie om hälso- och sjukvårdspersonals uppfattning-ar kring utbildningen i samtalsmetodiken Vuxendialog
Sammanfattning
Bakgrund: De hälsofrämjande insatser som görs mot barnfetma idag är inte tillräckligt effek-tiva. Den nyligen framtagna utbildningen i samtalsmetodik Vuxendialog i kombination med Familjeverkstan, riktar sig till så väl barnen som deras föräldrar. Målet är att utbilda hälso- och sjukvårdspersonal i Vuxendialog så att de på ett bra sätt kan stötta och hjälpa föräldrar som har barn med fetma.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka uppfattningar kring utbildningen Vuxendialog hos utvald hälso- och sjukvårdspersonal som genomgått utbildningen.
Metod och urval: Åtta hälso- och sjukvårdspersonal som har fått utbildningen deltar i studien. Basen för datainsamling är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Frågorna utgår från en intervjuguide och analyseras genom tematisk analys.
Resultat: Åtta teman utvinnes ifrån intervjuerna, dessa är verktyg, användbarhet, bemötande, utbildningens uppbyggnad, reflektion/upplevelse, utmaningar och frivillighet.
Personalen upplever att utbildningen i sin helhet är bra uppbyggd med relevanta delar. De får med sig relevanta verktyg så som struktur på grupptillfällen, fördela ordet och inte ge råd. Personalen lyfter fram att de kan använda utbildningen i sina arbeten men även att det går att använda den i andra sammanhang.
Slutsats: I grunden upplevs utbildningen som bra och heltäckande av personalen. En del ju-steringar skulle behöva göras för att anpassa den till barnfetmaområdet. Praktiska moment kan behöva adderas, samt etiska aspekter bör tas i beaktande gällande delar i utbildningen.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-06-26Författare
Levenhagen, Camilla
Vigertsson, Johanna
Nyckelord
Intervjustudie
barnfetma
samtalsmetodik
utbildning
hälso- och sjukvårdspersonal
Serie/rapportnr.
Hälsopromotionsprogrammet kost
VT 14-63
Språk
swe