• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jag ser en banan i gardinen

En studie om förskolebarns delaktighet kring mat under observerade fokusgrupper

Sammanfattning
Mat har betydelse för barns hälsa ur kortsiktigt så väl som långsiktigt perspektiv. Förskolan är en betydelsefull arena i arbetet att främja god hälsa i tidig ålder. I förskolans läroplan poäng-teras att varje barn ska kunna utveckla sin förståelse för hälsa och välbefinnande genom aktiv delaktighet i frågor som påverkar deras vardag. Däremot saknas association till hälsans rela-tion till mat och matvanor. Detta motiverar vidare studier om hur förskolebarn kan erbjudas möjligheter till delaktighet i situationer med hälsosamma matvanor. Syftet med studien är att illustrera om och hur delaktighet kan uppstå kring mat och hälsosamma matvanor hos försko-lebarn vid användandet av pedagogiska verktyg. Som metod användes observerade fokus-grupper med anpassade pedagogiska verktyg om mat. Studiens teoretiska utgångspunkt är in-spirerad av Ulf Jansons teori om delaktighetsbegreppet som vidareutvecklats i relation till för-skolebarn av Eva Melin. Insamlad data analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Studi-ens huvudresultat belyser att de fyra aspekter av delaktighet, som användes i studien, visades bland förskolebarnen i de pedagogiska aktiviteterna kring mat. Slutligen tolkades detta i tre teman: 1) Nyfikenhet bidrar till att barn delar med sig av kunskap om mat, 2) Fantasi tar stor plats i barns interaktion med mat, samt 3) Vuxna har en betydande roll för barns delaktighet kring mat. Slutsatsen av studien är att hälsa genom hälsosamma matvanor bland barn kan främjas genom att pedagogiska verktyg skapar delaktighet kring detta. De pedagogiska verk-tygen kan dessutom erbjuda många relevanta och intressanta vägar till delaktighet om mat och hälsosamma matvanor genom barnens egna kunskaper, fantasi och vuxnas vägledning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36228
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_36228_1.pdf (731.6Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Örjegård, Maja
Örjegård, Matilda
Nyckelord
Delaktighet
Förskola
Hälsofrämjande
Hälsosamma matvanor
Mat
Serie/rapportnr.
Hälsopromotionsprogrammet kost
VT 14-70
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV