Coaching och motivation
Coachingstilars påverkan på upplevd autonomi
Abstract
Det finns knappast någon idrottstränare, oavsett om denne befinner sig på bredd- eller elitnivå,
som aldrig stött på problem med omotiverade spelare. Vilken ledarstil en tränare använder
sig av kan vara avgörande för idrottares motivation. Ett autonomistödjande ledarskap har
visat sig leda till avsevärt fler positiva effekter gällande motivation hos idrottare än det traditionellt
kontrollerande ledarskapet, där instruktion är det mest använda beteendet. Autonomistödjande
coaching går i linje med det autonomistödjande ledarskapet genom att hjälpa människor
att lära, istället för att ge dem instruktioner, och därmed öka den egna medvetenheten
och det egna ansvaret. Syftet med denna studie är att, ur ett autonomiperspektiv, undersöka
upplevelsen av en coach’s övergång från ett instruerande till ett autonomistödjande förhållningssätt
under coachingsamtal. Studien utgår från en kvasiexperimentell design. En deltagare
coachades vid två olika tillfällen. Vid första tillfället använde sig coachen av ett instruerande
förhållningssätt och vid andra tillfället av ett autonomistödjande. Varje coachingtillfälle avslutades
med en semi-strukturerad intervju. Resultaten visade att deltagaren föredrog ett instruerande
förhållningssätt eftersom detta stämde bäst överense med dennes egna förväntningar
på samtalet. För att tränare ska kunna gå mot ett mer autonomistödjande ledarskap, och
därmed kunna ta del av alla fördelar detta medför, är det viktigt att de förbereder sina idrottare
på att både kunna och vilja ta emot autonomistöd. Lyckas tränare med detta kan det leda till
mer motiverade idrottare, som i sin tur leder till nöjdare och medvetnare idrottare som både
vill och klarar av att ta ansvar för sin egen träning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-26Author
Nielsen, Thomas
Saxevall, Erika
Keywords
Coaching
Autonomi
Self-determination theory
motivation
Series/Report no.
Sports Coaching programmet
VT 14-02
Language
swe