• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Coaching och motivation

Coachingstilars påverkan på upplevd autonomi

Sammanfattning
Det finns knappast någon idrottstränare, oavsett om denne befinner sig på bredd- eller elitnivå, som aldrig stött på problem med omotiverade spelare. Vilken ledarstil en tränare använder sig av kan vara avgörande för idrottares motivation. Ett autonomistödjande ledarskap har visat sig leda till avsevärt fler positiva effekter gällande motivation hos idrottare än det traditionellt kontrollerande ledarskapet, där instruktion är det mest använda beteendet. Autonomistödjande coaching går i linje med det autonomistödjande ledarskapet genom att hjälpa människor att lära, istället för att ge dem instruktioner, och därmed öka den egna medvetenheten och det egna ansvaret. Syftet med denna studie är att, ur ett autonomiperspektiv, undersöka upplevelsen av en coach’s övergång från ett instruerande till ett autonomistödjande förhållningssätt under coachingsamtal. Studien utgår från en kvasiexperimentell design. En deltagare coachades vid två olika tillfällen. Vid första tillfället använde sig coachen av ett instruerande förhållningssätt och vid andra tillfället av ett autonomistödjande. Varje coachingtillfälle avslutades med en semi-strukturerad intervju. Resultaten visade att deltagaren föredrog ett instruerande förhållningssätt eftersom detta stämde bäst överense med dennes egna förväntningar på samtalet. För att tränare ska kunna gå mot ett mer autonomistödjande ledarskap, och därmed kunna ta del av alla fördelar detta medför, är det viktigt att de förbereder sina idrottare på att både kunna och vilja ta emot autonomistöd. Lyckas tränare med detta kan det leda till mer motiverade idrottare, som i sin tur leder till nöjdare och medvetnare idrottare som både vill och klarar av att ta ansvar för sin egen träning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36229
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_36229_1.pdf (634.6Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Nielsen, Thomas
Saxevall, Erika
Nyckelord
Coaching
Autonomi
Self-determination theory
motivation
Serie/rapportnr.
Sports Coaching programmet
VT 14-02
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV