Hett på tallriken
En studie om 5:2-dieten och dess utövare
Abstract
Modedieter är någonting som kommer och går i Sverige och den senaste populärdieten är 5:2-dieten. Syftet med studien är att undersöka och få en ökad förståelse om 5:2-dieten och dess utövare. Studien är baserad på en tvärsnittsdesign och som metod har en enkätundersökning utförts. Studiedeltagarna som deltog i enkäten är 150 personer varav 121 är kvinnor. Deltagarna i undersökningen hade utövat dieten olika länge, alltifrån 3 veckor upp till mer än 6 månader. Resultatet visar att den främsta anledningen till att utöva 5:2-dieten är viktnedgång, men även andra hälsoeffekter eftersträvas. För de 46 deltagare som utövat dieten i 6 månader eller mer, var genomsnittliga viktnedgången – 10,5 kilo.
Deltagarna hade kommit i kontakt med dieten via sociala medier och majoriteten hade sett tv-programmet Eat, Fast & Live longer där dieten första gången omnämndes i Sverige. Sociala medier har stor inverkan när det gäller den första kontakten av dieten men även vänner och kollegor har en del av introduktionen av dieten via folkmun. Deltagarna som utövar dieten mår generellt bra under sina fastedagar och 5:2-dieten verkar vara en diet som är lätt att applicera i vardagen. Dieten går även att kombinera med Livsmedelsverkets kostråd gällande fisk- och grönsakskonsumtion samt råden för fysisk aktivitet. De flesta av deltagarna var fysiskt aktiva i någon utsträckning och det finns många av deltagare som följer rådet om att inte kompensera för det ökade energibehov som träningen innebär.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-27Author
Andersson, Isabella
Rosinski, Melinda
Keywords
Diet
periodfasta
kalorirestriktion
viktminskning
Series/Report no.
Hälsopromotionsprogrammet kost
VT 14-65
Language
swe