Hur Magnet Resonans undersökningar kan underlättas för barn
How Magnetic Resonance examinations can be facilitated for children
Abstract
Introduktion: Barnet som patient på röntgenavdelningen kräver ett annat bemötande än den vuxne patienten. Magnet Resonans (MR) är en undersökning som uppfattas påfrestande fysiskt och psykiskt då det är en lång undersökningstid med höga ljud som kräver att patienten ligger stilla. Genom att öka kunskapen om omvårdnad av barn på MR-avdelningen ökar antalet nöjda patienter och lyckade undersökningar. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter som finns för att underlätta MR-undersökningar för barn. Metod: En analyserande litteraturöversikt över området där 10 artiklar (5 kvantitativa, och 5 kvalitativa) analyserades enligt Fribergs modell. Artiklarna söktes fram i sökdatabaserna CINAHL, Scopus och PubMed. Resultat: Analysen av artiklarna resulterade i två huvudkategorier (förberedelser inför MR-undersökning samt omvårdnadsåtgärder under MR-undersökning) och sju subkategorier som beskriver omvårdnadsåtgärder som underlättar MR-undersökningar för barn. Slutsats: Stor vikt bör läggas på förberedelser och individanpassad information. Simuleringar, besök på klinisk MR-kamera, samtal och information innan undersökning. Distraktioner i form av film och musik har visat sig ge bra resultat när det används på rätt sätt. Att skapa en känsla av sammanhang och trygghet under pågående undersökning ger en lugnare patient. För att underlätta undersökningen för patienten måste röntgensjuksköterskan ge omvårdnad där lidande lindras utifrån individens behov. Genom att underlätta MR-undersökningar för barn minskar även behovet av sedering/narkos, vilket ger en säkrare vård.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-07-01Author
Persson, Anna
Thorup, Pernilla
Keywords
Barn, Omvårdnad, Förberedelser, MR-undersökning, Röntgensjuksköterska
Language
swe