Vad hjälper, vad stjälper? En kvalitativ studie av faktorer som formar en flerspråkig persons identitet och välbefinnande
Abstract
I många undersökningar av flerspråkiga elever har det framkommit att deras identitetsutveckling är betydligt mer komplex än enspråkigas. Vad som krävs av oss pedagoger, skolan och samhället i övrigt för att främja deras utveckling av såväl språk som identitet är också omdebatterat. Åsikterna och forskningsrönen har pendlat något och syftet med denna undersökning är att kartlägga hur före detta L2-elever själva - i vuxen ålder - bedömer sin utveckling, vad som påverkat den positivt och vad som eventuellt kunde ha gjorts annorlunda för att resultatet skulle ha blivit bättre. Denna rapport grundar sig på fem djupintervjuer med några kvinnor och män som för 23 år sen gick i en femteklass på en invandrartät skola i en förort till Göteborg. Föga överraskande visar resultaten att familjen och skolan har en stor påverkan på hur det går i livet. Detta stämmer överens med tidigare forskning, men den påverkansfaktor som samtliga informanter i denna rapport framhåller – vännerna – är en påverkansfaktor som i tidigare forskning inte brukat ha en så framträdande ställning. Vad som också blir tydligt är svårigheten att generalisera; det som upplevs som positivt av några kan upplevas som negativt av andra. Man kan härav konstatera att denna typ av undersökning, där informanterna har ett perspektiv som sträcker sig över lång tid, har något att bidra med till forskningen.
Degree
Student essay
Other description
C-uppsats, SSA136, 15 hp
Ämne: Svenska som andraspråk
Termin: VT 2014
Handledare: Ann-Christin Randahl
View/ Open
Date
2014-07-01Author
Winqvist, Karin
Keywords
flerspråkighet
dentitet(skonstruktion)
välbefinnande
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe