Vilka parametrar påverkar lönsamheten för hotellföretag? - en kvantitativ studie av RevPAR i Göteborg
Abstract
Denna kandidatuppsats har analyserat interna parametrar som påverkar
lönsamhetsmåttet RevPAR (Revenue Per Available Room/intäkt per tillgängligt rum)
för hotellföretag i staden Göteborg. Syftet är att få en djupare förståelse för vilka
interna parametrar som påverkar lönsamhet, samt hur och i vilken utsträckning.
Studien baserades på en teoretisk referensram bestående av “Resource-based view”
och flertal tidigare studier inom ämnet. Det senare ledde till ett val av tio interna
parametrar, med tillhörande hypoteser för undersökningen. Empirin framställdes av
insamlade värden från ett urval på 34 hotellföretag. Efter en stegvis regression och en
korrigering för multikollinearitet avlägsnades fyra parametrar då de förlorade
signifikans. En multipel regression och sex hypotestest utfördes sedan på den nya
modellen. Detta resulterade i följande signifikanta parametrar; antal rum, antal
stjärnor, konferensfaciliteter, avstånd från centrum, kostnadsfri parkering och antal
anställda. Studiens resultat bekräftade den bakomliggande teorin som menade att det
inte finns någon applicerbar modell för hela världen om vilka parametrar som
påverkar lönsamhet hos hotell. För Göteborg visade konferensfaciliteter och därmed
affärsgäster som betydande del av kundbasen störst positiv påverkan på RevPAR,
därför bör denna interna parameter prioriteras vid strategiska beslut.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-07-02Author
Einarsson, Carolina
Holmgren, Cecilia
Keywords
RevPAR, interna parametrar, lönsamhet, hotellindustri, strategi, Göteborg, Resource-based view
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
13/14:13
Language
swe