• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

QR-kod och videoinstruktioner: ett mobilt lärande i industrin

QR Codes and Video Instructions: Mobile Learning in an Industrial Setting

Abstract
Syftet med magisteruppsatsen är att undersöka om filminstruktioner ur ett pedagogsikt hänseende är bättre eller åtminstone upplevs som bättre än andra typer av instruktioner. För att få svar på det har mina frågeställningar varit: Hur fungerar utbildningsfilm kopplat till QR-kod i industrin som verktyg för lärande? Hur upplever arbetarna olika typer av instruktioner? Vad krävs för att filmade instruktioner kopplade till QR-kod ska fungera som ett medel för lärande i industrin? Hur ser arbetarna på kombinationen av QR-kod och video som instruktionsform? De metoder jag använde var av kvalitativ karaktär och bestod av observation, intervjuer, analys av filmade testningar samt experiment. Det finns för- och nackdelar med alla instruktionsformer och uppgiftens utformning, svårighetsgrad eller riskgrad styr preferens. Arbetarna i min undersökning föredrar filmade instruktioner på grund av deras effektivitet, multimodalitet, individualisering samt tillgänglighet till expert. Försökspersonerna upplever dock att tekniken tar tid. De pappersbaserade instruktionerna uppfattas som otydliga, otillräckliga och svårtydda, vilket leder till frustration. Kombinationen av QR-kod och video som instruktionsform är kontextuell, mobil och just-in-time. Att direkt styras till innehållet utan att behöva leta efter information upplevs som positivt. Avståndet användare och information emellan minskar och kunskap blir mer tillgänglig. Att lära på arbetet där användarna ser att kunskapen direkt kan omsättas i praktiken ökar motivationen och därmed effektiviteten. För att film ska fungera väl bör översiktsbilder blandas med detaljvyer. Eventuellt bör olika filmer göras, en för noviser och en för experter. För ett optimalt lärande för noviser krävs observation så att de kan socialiseras in i gruppen och lärprocessen, gärna genom att få en tydlig bild av hela processen och slutresultatet. Experthjälp av något slag behövs likaså. Film kan uppenbarligen lösa många av dessa bitar. Utbildningsfilm kopplat till QR-kod fungerar väl som ett verktyg för lärande i industrin. Det är kostnadseffektivt, experter behöver inte i samma utsträckning finnas till hands på plats som vid experthjälp eller text- och bildbaserade instruktioner, informationen som lämnas till 3 nyanställda blir standardiserad och eventuellt mer pedagogisk än vid andra instruktionsformer och noviser kan få obegränsad tid med medierad experthjälp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36387
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_36387_1.pdf (724.8Kb)
Date
2014-07-02
Author
Blom, Erica
Series/Report no.
1651-4769
2014:068
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV