• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alternativa fordon för urban godsdistribution - En jämförande studie mellan lastcykeln, paketbilen och elbilen i Göteborgs innerstad

Sammanfattning
Urbaniseringstrenden utsätter storstäder för fler folk, mer rörelse och större efterfrågan på godstransporter vilket i sin tur skapar trängsel. I stadskärnan är handeln ofta som mest centraliserad och gods måste levereras dit på ett eller annat sätt. Problematiken som uppstår är att städerna försöker minska den motoriserade trafiken samtidigt som den motoriserade trafiken dominerar vid de urbana godstransporterna i form av paketbilar. Alternativa fordon bör därför implementeras, vilket konceptet Stadsleveransen i Göteborg börjat göra där en elbil och en lastcykel används för leveranser i vissa delar av innerstaden. Vad som dock är oklart är vilken fordonstyp som är lämpligast för godsdistribution i Göteborg utifrån kostnader, tidseffektivitet och de målsättningar trafikkontoret har för trafiken. För att kunna studera föreliggande problem granskades tidigare forskning och empiriska studier inom området, men på grund av det relativt outforskade problemet behövdes kompletteringar i form av mätningar göras. För att studera tidseffektiviteten och utöka kunskapen följde författarna med under en dag vid lastcykelns, paketbilens och elbilens leveranser i innerstaden. Ytterligare komplettering gjordes genom en kostnadsanalys där informationen hämtades från trafikkontoret som hade tillgång till aktuell data. Resultatet visar på att paketbilen har två starka konkurrenter. Ur ett kostnadsperspektiv är både lastcykeln och elbilen fördelaktiga gentemot paketbilen, dock är det svårt att fastställa vilken av lastcykeln och elbilen som är det minst kostsamma alternativet. Paketbilen visade sig vara det fordonsslag som var minst tidseffektiv då både lastcykeln och elbilen presterade betydligt bättre i mätningarna i den aspekten. Gällande val av fordon utifrån Göteborgs målsättningar och de utmaningar urbana godstransporternas står inför, utgör både elbilen och lastcykeln ett bra alternativ för godsdistribution i innerstaden medan paketbilen är ett sämre alternativ.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36434
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_36434_1.pdf (9.453Mb)
Datum
2014-07-03
Författare
Rennerfelt, Angelica
Friberg, Filippa
Serie/rapportnr.
Logistik
13/14:8
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV