dc.contributor.author | Rennerfelt, Angelica | |
dc.contributor.author | Friberg, Filippa | |
dc.date.accessioned | 2014-07-03T09:53:07Z | |
dc.date.available | 2014-07-03T09:53:07Z | |
dc.date.issued | 2014-07-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36434 | |
dc.description.abstract | Urbaniseringstrenden utsätter storstäder för fler folk, mer rörelse och större efterfrågan på
godstransporter vilket i sin tur skapar trängsel. I stadskärnan är handeln ofta som mest
centraliserad och gods måste levereras dit på ett eller annat sätt. Problematiken som uppstår är
att städerna försöker minska den motoriserade trafiken samtidigt som den motoriserade
trafiken dominerar vid de urbana godstransporterna i form av paketbilar. Alternativa fordon
bör därför implementeras, vilket konceptet Stadsleveransen i Göteborg börjat göra där en elbil
och en lastcykel används för leveranser i vissa delar av innerstaden. Vad som dock är oklart är
vilken fordonstyp som är lämpligast för godsdistribution i Göteborg utifrån kostnader,
tidseffektivitet och de målsättningar trafikkontoret har för trafiken.
För att kunna studera föreliggande problem granskades tidigare forskning och empiriska
studier inom området, men på grund av det relativt outforskade problemet behövdes
kompletteringar i form av mätningar göras. För att studera tidseffektiviteten och utöka
kunskapen följde författarna med under en dag vid lastcykelns, paketbilens och elbilens
leveranser i innerstaden. Ytterligare komplettering gjordes genom en kostnadsanalys där
informationen hämtades från trafikkontoret som hade tillgång till aktuell data.
Resultatet visar på att paketbilen har två starka konkurrenter. Ur ett kostnadsperspektiv är
både lastcykeln och elbilen fördelaktiga gentemot paketbilen, dock är det svårt att fastställa
vilken av lastcykeln och elbilen som är det minst kostsamma alternativet. Paketbilen visade
sig vara det fordonsslag som var minst tidseffektiv då både lastcykeln och elbilen presterade
betydligt bättre i mätningarna i den aspekten. Gällande val av fordon utifrån Göteborgs
målsättningar och de utmaningar urbana godstransporternas står inför, utgör både elbilen och
lastcykeln ett bra alternativ för godsdistribution i innerstaden medan paketbilen är ett sämre
alternativ. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13/14:8 | sv |
dc.title | Alternativa fordon för urban godsdistribution - En jämförande studie mellan lastcykeln, paketbilen och elbilen i Göteborgs innerstad | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |