Show simple item record

dc.contributor.authorEhrendahl, Kristian
dc.contributor.authorTjäder, Max
dc.date.accessioned2014-07-03T11:28:24Z
dc.date.available2014-07-03T11:28:24Z
dc.date.issued2014-07-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36447
dc.description.abstractBakgrund: Sedan en lagändring 2011 till följd av EU direktiv måste kommunala fastighetsbolag motivera sina investeringar som affärsmässiga. Detta innebär att alla investeringar man gör skall uppvisa långsiktig lönsamhet. Detta komplicerar investeringar i social hållbarhet för kommunala fastighetsbolag. Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för hur förbättrad skolkvalitet i den lokala grundskolan och fastighetsbolags företagsekonomi i samma område hänger ihop. Vi skall undersöka huruvida fastighetsbolag kan uppnå företagsekonomiska fördelar genom att ekonomiskt stödja insatser för att förbättra skolkvaliten, och på så vis motivera investeringen som affärsmässig. Metod: Tillvägagångssättet i uppsatsen är en kvalitativ fallstudie. Det empiriska materialet består främst av intervjuer med för studien relevanta respondenter. Analysmodellen vi har använt bygger på sambandskedjan: Leder skolprojektet i Hjällbo till förbättrad skolkvalitet? Leder förbättrad skolkvalitet till ökad attraktiviteten i området? Leder skolprojektet till företagsekonomiska fördelar för fastighetsbolaget? Slutsats: Då skolprojektet i Hjällbo pågått en kort tid är det omöjligt att med säkerhet säga hur projektet kommer att påverka Poseidon ekonomiskt. Det är troligt att skolprojektet kommer ha positiv inverkan på såväl skolkvaliteten som närvarostatistiken. Hur stor inverkan det kommer få på områdets attraktivitet är svårt att säga. Eftersom andra sociala projekt bedrivs parallellt med skolprojektet i Hjällbo, är uppnådda effekter svåra att särskilja. Det är rimligt att anta att skolprojektet kommer generera företagsekonomiska fördelar för Poseidon. Då de företagsekonomiska fördelarna till följd av skolprojektet är svåra att urskilja, precis som med områdesattraktiviteten, är det svårt att säga om investeringen kan bedömas som affärsmässig. Ser man skolprojektet som ett enskilt kortsiktigt projekt är det tveksamt om investeringen kan ses som affärsmässig. Om man däremot ser projektet som en del av Poseidons totala sociala hållbarhetsarbete i Hjällbo, borde investeringen kunna ses som affärsmässig. Detta förutsätter att det sammantagna sociala arbetet uppvisar företagsekonomiska fördelar som täcker kostnaderna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagadesv
dc.relation.ispartofseries13/14:8sv
dc.subjectKommunala fastighetsbolag, företagsekonomiska fördelar, affärsmässighet, social hållbarhet, skolinvesteringar, områdesattraktivitet, fastighetsvärdensv
dc.titleKopplingen mellan skolinvesteringar och affärsmässighet för fastighetsbolag i utsatta områden – En fallstudie om Bostads AB Poseidons investering i Hjällboskolansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record