• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att blunda för annonser. En studie av konsumenters och annonsfinansierade företags uppfattningar om annonsblockering på webben

Eyes closed for ads. A study of consumers’ and ad-financed companies’ opinions of online adblocking

Abstract
Onlineannonser finansierar majoriteten av gratistjänsterna på internet. En förutsättning för att det skall vara möjligt är att besökarna ser annonserna, men med uppkomsten av annonsblockeringsmjukvaror förflyttas makten att se/visa annonser från annonsörerna till konsumenterna. Vi tittar på konsumenters åsikter kring användandet av annonsblockeringsmjukvaror och jämför med företagens åsikter kring användandet. I vår undersökning framkom att yngre generationer i hög grad använde sig utav annonsblockeringsmjukvara och ansåg det som sin rätt att använda det. Användarnas tankar kring annonser och annonsblockering tyder på en ökad användningsgrad av annonsblockeringsmjukvara, vilket gör att företagens agerande angående fenomenet kommer bli allt viktigare. Företagens åsikter kring användandet varierar beroende på geografisk position och bransch, från att vara helt okej med det till att överväga kraftiga åtgärder för att stoppa fenomenet. I vår slutsats beskriver vi fyra strategier för företagen som på olika sätt bemöter fenomenet annonsblockering; Att be användarna stänga av mjukvaran, att blockera specifika delar av en hemsida, att blockera hela sidan eller att erbjuda en annonsfri hemsida mot betalning. Konsumenter kan blunda för annonser men företagen kan inte längre blunda för annonsblockering.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
The majority of free content on the internet is financed by online advertising. A requirement for this model to work is that the visitors see the ads. The emergence of ad-blocking software has shifted the power from the advertiser’s choice of publishing ads to the consumer’s choice of viewing ads. We examine the consumers’ opinions regarding the use of ad-blocking software and compare them to the opinions of companies using online advertisement. Our research show that young generations use adblocking software to a high degree, and they see it as their right to use it. The attitude among the users regarding advertising and ad-blocking suggest an increased usage, which will require attention from companies using the financial model. Companies’ current opinions vary, depending on their geographical location and their target audience, between accepting ad-blockers to considering substantial countermeasures against it. In our conclusion we present four strategies for facing the threat of ad-blocking; To ask the users to disable their ad-blocking software, to block specific parts of a website to ad-blockers, to block the entire website to ad-blockers, or to offer an ad-free version of the website for a fee. Consumers can shut their eyes to advertisement but companies can no longer shut their eyes to ad-blocking. Keywords: Adblock, ad-blocking, e-business, online advertising, digital strategies, ad-avoidance
URI
http://hdl.handle.net/2077/36460
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_36460_1.pdf (1.551Mb)
Date
2014-07-04
Author
MANGSTEN, ERIK
OSCARSSON, RIKARD
Keywords
Adblock
annonsblockering
e-business
onlineannonser
digitala strategier
annonsundvikande
Series/Report no.
1651-4769
2014:045
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV