dc.contributor.author | MANGSTEN, ERIK | |
dc.contributor.author | OSCARSSON, RIKARD | |
dc.date.accessioned | 2014-07-04T09:08:18Z | |
dc.date.available | 2014-07-04T09:08:18Z | |
dc.date.issued | 2014-07-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36460 | |
dc.description | The majority of free content on the internet is financed by online advertising. A requirement for this
model to work is that the visitors see the ads. The emergence of ad-blocking software has shifted the
power from the advertiser’s choice of publishing ads to the consumer’s choice of viewing ads. We
examine the consumers’ opinions regarding the use of ad-blocking software and compare them to the
opinions of companies using online advertisement. Our research show that young generations use adblocking
software to a high degree, and they see it as their right to use it. The attitude among the users
regarding advertising and ad-blocking suggest an increased usage, which will require attention from
companies using the financial model. Companies’ current opinions vary, depending on their
geographical location and their target audience, between accepting ad-blockers to considering
substantial countermeasures against it. In our conclusion we present four strategies for facing the
threat of ad-blocking; To ask the users to disable their ad-blocking software, to block specific parts of
a website to ad-blockers, to block the entire website to ad-blockers, or to offer an ad-free version of
the website for a fee. Consumers can shut their eyes to advertisement but companies can no longer
shut their eyes to ad-blocking.
Keywords: Adblock, ad-blocking, e-business, online advertising, digital strategies, ad-avoidance | sv |
dc.description.abstract | Onlineannonser finansierar majoriteten av gratistjänsterna på internet. En förutsättning för att det skall
vara möjligt är att besökarna ser annonserna, men med uppkomsten av annonsblockeringsmjukvaror
förflyttas makten att se/visa annonser från annonsörerna till konsumenterna. Vi tittar på konsumenters
åsikter kring användandet av annonsblockeringsmjukvaror och jämför med företagens åsikter kring
användandet. I vår undersökning framkom att yngre generationer i hög grad använde sig utav
annonsblockeringsmjukvara och ansåg det som sin rätt att använda det. Användarnas tankar kring
annonser och annonsblockering tyder på en ökad användningsgrad av annonsblockeringsmjukvara,
vilket gör att företagens agerande angående fenomenet kommer bli allt viktigare. Företagens åsikter
kring användandet varierar beroende på geografisk position och bransch, från att vara helt okej med
det till att överväga kraftiga åtgärder för att stoppa fenomenet. I vår slutsats beskriver vi fyra strategier
för företagen som på olika sätt bemöter fenomenet annonsblockering; Att be användarna stänga av
mjukvaran, att blockera specifika delar av en hemsida, att blockera hela sidan eller att erbjuda en
annonsfri hemsida mot betalning. Konsumenter kan blunda för annonser men företagen kan inte
längre blunda för annonsblockering. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 1651-4769 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2014:045 | sv |
dc.subject | Adblock | sv |
dc.subject | annonsblockering | sv |
dc.subject | e-business | sv |
dc.subject | onlineannonser | sv |
dc.subject | digitala strategier | sv |
dc.subject | annonsundvikande | sv |
dc.title | Att blunda för annonser. En studie av konsumenters och annonsfinansierade företags uppfattningar om annonsblockering på webben | sv |
dc.title.alternative | Eyes closed for ads. A study of consumers’ and ad-financed companies’ opinions of online adblocking | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |