Show simple item record

dc.contributor.authorMANGSTEN, ERIK
dc.contributor.authorOSCARSSON, RIKARD
dc.date.accessioned2014-07-04T09:08:18Z
dc.date.available2014-07-04T09:08:18Z
dc.date.issued2014-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36460
dc.descriptionThe majority of free content on the internet is financed by online advertising. A requirement for this model to work is that the visitors see the ads. The emergence of ad-blocking software has shifted the power from the advertiser’s choice of publishing ads to the consumer’s choice of viewing ads. We examine the consumers’ opinions regarding the use of ad-blocking software and compare them to the opinions of companies using online advertisement. Our research show that young generations use adblocking software to a high degree, and they see it as their right to use it. The attitude among the users regarding advertising and ad-blocking suggest an increased usage, which will require attention from companies using the financial model. Companies’ current opinions vary, depending on their geographical location and their target audience, between accepting ad-blockers to considering substantial countermeasures against it. In our conclusion we present four strategies for facing the threat of ad-blocking; To ask the users to disable their ad-blocking software, to block specific parts of a website to ad-blockers, to block the entire website to ad-blockers, or to offer an ad-free version of the website for a fee. Consumers can shut their eyes to advertisement but companies can no longer shut their eyes to ad-blocking. Keywords: Adblock, ad-blocking, e-business, online advertising, digital strategies, ad-avoidancesv
dc.description.abstractOnlineannonser finansierar majoriteten av gratistjänsterna på internet. En förutsättning för att det skall vara möjligt är att besökarna ser annonserna, men med uppkomsten av annonsblockeringsmjukvaror förflyttas makten att se/visa annonser från annonsörerna till konsumenterna. Vi tittar på konsumenters åsikter kring användandet av annonsblockeringsmjukvaror och jämför med företagens åsikter kring användandet. I vår undersökning framkom att yngre generationer i hög grad använde sig utav annonsblockeringsmjukvara och ansåg det som sin rätt att använda det. Användarnas tankar kring annonser och annonsblockering tyder på en ökad användningsgrad av annonsblockeringsmjukvara, vilket gör att företagens agerande angående fenomenet kommer bli allt viktigare. Företagens åsikter kring användandet varierar beroende på geografisk position och bransch, från att vara helt okej med det till att överväga kraftiga åtgärder för att stoppa fenomenet. I vår slutsats beskriver vi fyra strategier för företagen som på olika sätt bemöter fenomenet annonsblockering; Att be användarna stänga av mjukvaran, att blockera specifika delar av en hemsida, att blockera hela sidan eller att erbjuda en annonsfri hemsida mot betalning. Konsumenter kan blunda för annonser men företagen kan inte längre blunda för annonsblockering.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2014:045sv
dc.subjectAdblocksv
dc.subjectannonsblockeringsv
dc.subjecte-businesssv
dc.subjectonlineannonsersv
dc.subjectdigitala strategiersv
dc.subjectannonsundvikandesv
dc.titleAtt blunda för annonser. En studie av konsumenters och annonsfinansierade företags uppfattningar om annonsblockering på webbensv
dc.title.alternativeEyes closed for ads. A study of consumers’ and ad-financed companies’ opinions of online adblockingsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record