Molntjänster och förtroende. En kvalitativ studie av hur förtroendet kan ökas för molntjänster
Cloud services and trust. A qualitative study on how to increase trust in cloud services
Abstract
Molnet har tagit IT-världen med storm och skapat nya möjligheter för användare att på ett
smidigt sätt komma åt olika tjänster. Molnet erbjuder en uppsjö av olika tjänster som både
passar stora och små organisationer. Utvecklingen går fortfarande framåt och fler
organisationer börjar eller håller på att migrera till någon form av molntjänst. Detta medför
också att en rad frågor och problem uppstår, nya som gamla. IT-branschen har belyst
problemet att organisationer har lågt förtroende till molntjänster, eftersom det handlar om att
låta en extern part sköta något som organisationen innan har skött själv. Denna uppsats
huvudområde är hur organisationer skall få ökat förtroende för molntjänsteleverantörer. Vi
ställde frågan:
”Hur skapas ökat förtroende mellan kund och molntjänstleverantör?”
Vi genomförde en kvalitativ intervjustudie med personer från tre olika större företag som har
anknytning till molntjänster och en litteraturstudie till ämnen som vi ansåg relevanta (molnet,
juridik, informationssäkerhet och förtroende). Vi vill med vår studie visa på att förtroende har
en viktig roll i molntjänster eftersom det berör oftast två olika parter, kund och leverantör. En
låg grad av förtroende kan bidra till att organisationer inte migrerar till molnet. Resultatet av
denna undersökning är att det inte bara finns en låg grad av förtroende till
molntjänstleverantörerna utan också till själva tjänsterna vilket bland annat beror på
uppdaterade lagar och uppmärksammade säkerhetsbrister. Vi fann att
molntjänstleverantörerna kan förbättra sitt anseende genom att vara öppnare och arbeta
närmare kunden samtidigt som kunden måste ta sitt ansvar.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Cloud Computing has taken the IT world by storm and has created new opportunities for users
to seamlessly access different services. The cloud offers a variety of different services that
suit both large and small organizations. Cloud computing is still in development and many
organizations are beginning to consider or have implemented a form of cloud service. This
also leads to a series of questions and problems, both new and old. The IT industry has
highlighted a problem in organizations confidence in cloud services, because a third party will
be handling a part of the organization that the company has previously handled themselves.
This papers main focus is how to increase organizations trust in cloud service providers. We
asked the question:
“How can trust be increased between customer and cloud service provider?”
We conducted a qualitative study with people from three large companies related to cloud
services and literature into topics that we considered relevant (cloud, law, information
security and trust). The purpose of this study is to show that trust plays an important role in
cloud services. It affects mostly two different parties, customer and supplier. A low level of
trust can contribute to organizations opting not to use a cloud service. The findings of this
paper is that there is a low level of trust not only towards the providers, but also towards the
cloud services themselves, due to outdated laws and largely noted security issues. We found
that the cloud service providers can do their part by working more transparently and closer
with the customer, along with the customer themselves taking responsibility.
The report is written in Swedish.
Keywords: Cloud services, trust, law, security
View/ Open
Date
2014-07-04Author
Murman, Patrik
Rynner, Christopher
Keywords
Molntjänster
förtroende
juridik
säkerhet
Series/Report no.
1651-4769
2014:060
Language
swe