Show simple item record

dc.contributor.authorMurman, Patrik
dc.contributor.authorRynner, Christopher
dc.date.accessioned2014-07-04T13:02:08Z
dc.date.available2014-07-04T13:02:08Z
dc.date.issued2014-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36473
dc.descriptionCloud Computing has taken the IT world by storm and has created new opportunities for users to seamlessly access different services. The cloud offers a variety of different services that suit both large and small organizations. Cloud computing is still in development and many organizations are beginning to consider or have implemented a form of cloud service. This also leads to a series of questions and problems, both new and old. The IT industry has highlighted a problem in organizations confidence in cloud services, because a third party will be handling a part of the organization that the company has previously handled themselves. This papers main focus is how to increase organizations trust in cloud service providers. We asked the question: “How can trust be increased between customer and cloud service provider?” We conducted a qualitative study with people from three large companies related to cloud services and literature into topics that we considered relevant (cloud, law, information security and trust). The purpose of this study is to show that trust plays an important role in cloud services. It affects mostly two different parties, customer and supplier. A low level of trust can contribute to organizations opting not to use a cloud service. The findings of this paper is that there is a low level of trust not only towards the providers, but also towards the cloud services themselves, due to outdated laws and largely noted security issues. We found that the cloud service providers can do their part by working more transparently and closer with the customer, along with the customer themselves taking responsibility. The report is written in Swedish. Keywords: Cloud services, trust, law, securitysv
dc.description.abstractMolnet har tagit IT-världen med storm och skapat nya möjligheter för användare att på ett smidigt sätt komma åt olika tjänster. Molnet erbjuder en uppsjö av olika tjänster som både passar stora och små organisationer. Utvecklingen går fortfarande framåt och fler organisationer börjar eller håller på att migrera till någon form av molntjänst. Detta medför också att en rad frågor och problem uppstår, nya som gamla. IT-branschen har belyst problemet att organisationer har lågt förtroende till molntjänster, eftersom det handlar om att låta en extern part sköta något som organisationen innan har skött själv. Denna uppsats huvudområde är hur organisationer skall få ökat förtroende för molntjänsteleverantörer. Vi ställde frågan: ”Hur skapas ökat förtroende mellan kund och molntjänstleverantör?” Vi genomförde en kvalitativ intervjustudie med personer från tre olika större företag som har anknytning till molntjänster och en litteraturstudie till ämnen som vi ansåg relevanta (molnet, juridik, informationssäkerhet och förtroende). Vi vill med vår studie visa på att förtroende har en viktig roll i molntjänster eftersom det berör oftast två olika parter, kund och leverantör. En låg grad av förtroende kan bidra till att organisationer inte migrerar till molnet. Resultatet av denna undersökning är att det inte bara finns en låg grad av förtroende till molntjänstleverantörerna utan också till själva tjänsterna vilket bland annat beror på uppdaterade lagar och uppmärksammade säkerhetsbrister. Vi fann att molntjänstleverantörerna kan förbättra sitt anseende genom att vara öppnare och arbeta närmare kunden samtidigt som kunden måste ta sitt ansvar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2014:060sv
dc.subjectMolntjänstersv
dc.subjectförtroendesv
dc.subjectjuridiksv
dc.subjectsäkerhetsv
dc.titleMolntjänster och förtroende. En kvalitativ studie av hur förtroendet kan ökas för molntjänstersv
dc.title.alternativeCloud services and trust. A qualitative study on how to increase trust in cloud servicessv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record