Crowdsourcing för en ökad medborgardialog. En studie om en ökad medborgardialog för Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd
Crowdsourcing for a digital citizenship. A study on expanding the citizenship of Västra Götalandsregionens public transport committee
Abstract
Idag kan företag ta vara på massans intelligens genom att använda sig utav crowdsourcing.
Crowdsourcing är en affärsmodell som nyttjar kraften hos kollektivet genom att utlysa ett
problem med hjälp av tävlingar i olika sociala medier. Fördelen med crowdsourcing är att
företaget får in fler kreativa och idérika lösningar på samma problem, vilket inte hade varit
möjligt om företaget löst problemet internt. Den större massan får en inblick i företaget som i
sin tur också släpper makten kring företagets utveckling. Studiens syfte är att undersöka på
vilket sätt medborgarna kan lockas att delta i utvecklingen av kollektivtrafiken med hjälp av
crowdsourcing. Studien bygger på både kvalitativ och kvantitativ inriktning då studien har en
kvalitativ förstudie. Förstudien bygger på en intervju med Maria Larsson från
kollektivtrafiknämnden samt en fokusgrupp som diskuterade ämnet i stort och formade tre
teman som studien kom att bygga på. Dessa tre teman är motivation, medieverktyg och
förutsättningar. Utefter detta har en kvantitativ inriktning tillämpats i form av en
enkätundersökning ställd till den större massan. Resultatet från enkätundersökningen har
sedan sammanställs i Excel och redovisas i figurer med tillhörande tabell. Resultatet visar på
att om kollektivtrafiken vill nyttja crowdsourcing som modell för att locka ett deltagande
behöver företaget ge individerna en inblick i företaget, vara tydliga med vilken information de
vill få ut samt välja ut sin grupp och locka dem med rätt incitament.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Today, companies can take advantage of mass intelligence by making use out of
crowdsourcing. Crowdsourcing is a business model that uses the power of the collective by
the offer of a problem by means of competitions in various social media. The benefit of
crowdsourcing is that the company gets more creative and creative solutions to the same
problem, which would not have been possible if the company solved the problem internally.
The larger mass gains an insight into the company, which in return also releases power to
the company's development. The study aims to examine the way in which citizens can be
attracted to participate in the development of public transport using crowdsourcing. The study
is based on both qualitative and quantitative approach since the study has a qualitative pilot
study. The pilot study was based on an interview with Maria Larsson from public transport
committee and a focus group that discussed the topic at large and shaped three themes of
the study was to build on. These three themes are motivation, media tools and conditions.
Along this has a quantitative focus applied in the form of a questionnaire addressed to the
larger mass. The results from the survey are then compiled in Excel and presented in tables.
The result shows that if public transport want to use crowdsourcing as a model to attract
participating from the citizen they needs to give individuals an insight into the company, be
clear about what information they want to get out and pick out their group and lure them with
the right incentives. This essay is written in Swedish. Key words: Crowdsourcing, Collective intelligence, Motivation, Commitment, Prerequisites,
Dialogue with citizens, public transport
View/ Open
Date
2014-07-04Author
OTTERSTEN, HEDDA
HOLLSTEN, VERONICA
Keywords
Crowdsourcing
Kollektiv intelligens
Motivation
Engagemang
Förutsättningar
Medborgardialog
Kollektivtrafiken
Series/Report no.
1651-4769
2014:040
Language
swe