Show simple item record

dc.contributor.authorOTTERSTEN, HEDDA
dc.contributor.authorHOLLSTEN, VERONICA
dc.date.accessioned2014-07-04T13:10:37Z
dc.date.available2014-07-04T13:10:37Z
dc.date.issued2014-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36475
dc.descriptionToday, companies can take advantage of mass intelligence by making use out of crowdsourcing. Crowdsourcing is a business model that uses the power of the collective by the offer of a problem by means of competitions in various social media. The benefit of crowdsourcing is that the company gets more creative and creative solutions to the same problem, which would not have been possible if the company solved the problem internally. The larger mass gains an insight into the company, which in return also releases power to the company's development. The study aims to examine the way in which citizens can be attracted to participate in the development of public transport using crowdsourcing. The study is based on both qualitative and quantitative approach since the study has a qualitative pilot study. The pilot study was based on an interview with Maria Larsson from public transport committee and a focus group that discussed the topic at large and shaped three themes of the study was to build on. These three themes are motivation, media tools and conditions. Along this has a quantitative focus applied in the form of a questionnaire addressed to the larger mass. The results from the survey are then compiled in Excel and presented in tables. The result shows that if public transport want to use crowdsourcing as a model to attract participating from the citizen they needs to give individuals an insight into the company, be clear about what information they want to get out and pick out their group and lure them with the right incentives. This essay is written in Swedish. Key words: Crowdsourcing, Collective intelligence, Motivation, Commitment, Prerequisites, Dialogue with citizens, public transportsv
dc.description.abstractIdag kan företag ta vara på massans intelligens genom att använda sig utav crowdsourcing. Crowdsourcing är en affärsmodell som nyttjar kraften hos kollektivet genom att utlysa ett problem med hjälp av tävlingar i olika sociala medier. Fördelen med crowdsourcing är att företaget får in fler kreativa och idérika lösningar på samma problem, vilket inte hade varit möjligt om företaget löst problemet internt. Den större massan får en inblick i företaget som i sin tur också släpper makten kring företagets utveckling. Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt medborgarna kan lockas att delta i utvecklingen av kollektivtrafiken med hjälp av crowdsourcing. Studien bygger på både kvalitativ och kvantitativ inriktning då studien har en kvalitativ förstudie. Förstudien bygger på en intervju med Maria Larsson från kollektivtrafiknämnden samt en fokusgrupp som diskuterade ämnet i stort och formade tre teman som studien kom att bygga på. Dessa tre teman är motivation, medieverktyg och förutsättningar. Utefter detta har en kvantitativ inriktning tillämpats i form av en enkätundersökning ställd till den större massan. Resultatet från enkätundersökningen har sedan sammanställs i Excel och redovisas i figurer med tillhörande tabell. Resultatet visar på att om kollektivtrafiken vill nyttja crowdsourcing som modell för att locka ett deltagande behöver företaget ge individerna en inblick i företaget, vara tydliga med vilken information de vill få ut samt välja ut sin grupp och locka dem med rätt incitament.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2014:040sv
dc.subjectCrowdsourcingsv
dc.subjectKollektiv intelligenssv
dc.subjectMotivationsv
dc.subjectEngagemangsv
dc.subjectFörutsättningarsv
dc.subjectMedborgardialogsv
dc.subjectKollektivtrafikensv
dc.titleCrowdsourcing för en ökad medborgardialog. En studie om en ökad medborgardialog för Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämndsv
dc.title.alternativeCrowdsourcing for a digital citizenship. A study on expanding the citizenship of Västra Götalandsregionens public transport committeesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record