Show simple item record

dc.contributor.authorK. HJELTMAN, TOBIAS
dc.contributor.authorM. LARSSON, EMIL
dc.date.accessioned2014-07-04T13:31:18Z
dc.date.available2014-07-04T13:31:18Z
dc.date.issued2014-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36477
dc.descriptionToday more and more municipalities interact across a wide range of sectors. The reasons to start interacting are varying and for those who succeed with this form of work, there are benefits in terms of efficiency and knowledge exchanges. But are the reasons that interact always obvious? Sweden currently has 290 municipalities of varying size and all municipalities have basically the same mission, to deliver services to its residents. Information technology allows municipalities to digitize much of the workload, but the introduction of the technique is not without problems. For small municipalities, there are great demands to deliver reliability and support for their internal and external services. For larger municipalities the interactions is about taking responsibility for their smaller neighbors and highlight their regional identity. What are the real profits of the actors, and are there any costs? We did this study to find out what values that were important to the success of ICT (Information Communication Technology) collaboration between municipalities are, and what any other costs are there? This resulted in our following question: "What factors are important to the success of IT cooperation between municipalities?" We conducted a qualitative, comparative study where we examined two municipal clusters that work together on the IT-field. A central point in the study was that we examined the relationship between small and larger municipality that collaborated in the IT field, in two isolated clusters. The result of the study shows us that there are resource and knowledge benefits to be gained through collaboration on ICT. Technique, confidence and trust, identity and organizational culture are important values to consider for interoperability. Technical aspects have been of less important in this study, while we focus on the parts that make collaboration possible has been of greater importance. Confidence and trust for each other is a vital part of the collaboration, and we can see that the question about identity is important for the organizations. Organizational culture is important to take into account when a decision will be taken when the size of the organization are relevant to organizational culture. Keywords: Collaboration, IT, organization, municipality, identity, organizational culture, trust and confidencesv
dc.description.abstractIdag samverkar fler och fler kommuner över ett brett antal sektorer. Anledningarna till att börja samverka är flera och för de som lyckas med denna arbetsform finns det vinster i form av effektiviseringar och kunskapsutbyten att göra. Men är vinsterna av att samverka alltid självklara? Sverige har idag 290 kommuner av varierande storlek och alla kommuner har i grunden samma uppdrag, att ge service till sina innevånare. Med informationsteknikens hjälp kan kommunerna digitalisera mycket av arbetsbördan, men införandet av teknik är inte problemfritt. För små kommuner ställs stora krav att leverera driftsäkerhet och support för sina interna och externa tjänster. För större kommuner handlar samverkan om att ta ansvar för sina mindre grannar och framhålla sin regionala identitet. Vilka är egentligen vinsterna för de olika aktörerna, och vilka eventuella kostnader finns det? Det resulterade i vår frågeställning som är : “Vilka faktorer är viktiga för framgångsrik IT-samverkan mellan kommuner?” Vi genomförde en kvalitativ komparativ intervjustudie där vi studerade två kommunkluster som samverkar kring IT. Centralt för studien var att vi undersökte relationen mellan mindre och större kommuner som samverkade i två isolerade kluster. Resultatet av studien visar att det finns främst resursmässiga och kunskapsmässiga vinster att göra genom samverkan kring IT. Resursmässiga och kunskapsmässiga vinster visade sig vara beroende av teknik, förtroende och tillit, identitet och organisationskultur för en fungerande samverkan. Tekniska aspekter har varit mindre viktiga i studien, medan de delar som utgör samverkan har varit av större betydelse. Förtroende och tillit för varandra är en vital del i samverkan och vi kan se att frågan om identitet är viktig för kommunerna. Organisationskultur är viktigt att ta hänsyn till när beslut ska tas då organisationens storlek har betydelse för organisationskulturen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2014:041sv
dc.subjectSamverkansv
dc.subjectITsv
dc.subjectorganisationsv
dc.subjectkommunsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectorganisationskultursv
dc.subjecttillitsv
dc.subjectförtroendesv
dc.titleInterkommunal IT-samverkan. Faktorer och effekter av ett framgångsrikt samarbetesv
dc.title.alternativeInter-municipal IT collaboration. Factors and effects of an succesfull collaborationsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record