Show simple item record

dc.contributor.authorGreene Carlstedt, Leo
dc.contributor.authorGräsberg, Adam
dc.date.accessioned2014-07-07T09:52:56Z
dc.date.available2014-07-07T09:52:56Z
dc.date.issued2014-07-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36481
dc.description.abstractMed en allt äldre befolkning i Sverige ökar vårdbehovet samt kravet på sjukvården. Samtidigt minskar andelen arbetsför befolkning som skall bidra till att, den till stor del skattefinansierade, sjukvården upprätthålls. Således blir sjukvården och dess effektivitet ett ständigt aktuellt ämne. Med syfte att förbättra sjukvården har man vänt blickarna mot bilindustrin, där förbättringstänket är starkt förankrat med lean-­‐production som ett av flera koncept som tillämpas. Trots dess utbredda användningsområde kritiseras konceptet för att inte passa sjukvården, där ett mer humanistiskt perspektiv värdesätts. Denna studie har som syfte att vidare förstå hur en av Sveriges största vårdorganisationer arbetar med förbättringsarbete samt identifiera upplevda framgångsfaktorer i förändringsarbete. Genom kvalitativa intervjuer och observationer har vi kartlagt hur tre vårdenheter på Sahlgrenska Universitetssjukhuset arbetar med sitt eget framtagna förbättringsverktyg FOKUS, med avsikt att förstå hur förändringsarbete tillämpas och förankras. Kontinuerligt förbättringsarbete, enligt FOKUS-­‐modellen, finner tydlig förankring i befintliga teorier om verksamhetsutveckling. FOKUS-­‐modellen har skapat en medvetenhet bland vårdenheterna för att identifiera problem, samt en förståelse för hur de skall lösas. FOKUS tillför idag ett forum för personalen att identifiera och lösa problem samt att utvärdera förbättringsåtgärder. Detta skapar ett klimat för ständig förbättring. Resultatet visar på att samtliga vårdenheter har lyckats förankra ett kontinuerligt förbättringsarbete. Avvikelser går dock att hitta mellan avdelningarna i hur man initierat förändringsarbetet. Centrala faktorer vid tillämpning och förankring av förbättringsarbete har varit en pådrivande ledning och en betoning på allas delaktighet. Vidare har det varit viktigt för avdelningarna att få en stor frihet, inom ramen av ledningens anvisningar, att på operativ nivå tolka hur förbättringsverktyget skall användas.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries13/14:10sv
dc.subjectLean, lean healthcare, TQM, kontinuerliga förbättringar, förändringsarbete, effektivisering, sjukvård, processersv
dc.titleFörbättringsarbete inom sjukvården - En studie av Sahlgrenska Universitetssjukhusets arbete med kontinuerliga förbättringarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record